BRATISLAVA. Úrad vlády prehodnotil svoj návrh, aby mali elektronické schránky na komunikáciu so štátom kapacitu 20 megabajtov. Najnovší návrh hovorí o minimálnej kapacite jeden gigabajt pre všetkých občanov, podnikateľov a firmy.
Zvýšenie tejto základnej kapacity o gigabajt má stáť desať eur ročne, o desať gigabajtov sto eur ročne a o sto gigabajtov tisíc eur ročne.
Oproti pôvodnému návrhu taxy zlacneli, Úrad vlády si chcel pôvodne pýtať deväť eur ročne za sto megabajtov navyše a 90 eur ročne za gigabajt navyše.
Predražia sa dátové schránky? U Fica mlčia
Fikcia doručenia
Cez štátnu e-schránku sa budú doručovať rozhodnutia, ako keby ich úrady posielali poštou do vlastných rúk .Keď si e-správu neprečítate do 15 dní od doručenia , považuje sa napriek tomu za doručenú.Občanom a živnostníkom budú takto elektronické rozhodnutia posielať len vtedy, keď o to požiadajú, pre firmy bude takéto doručovanie časom povinné.
Navrhovaných dvadsať megabajtov kritizovali cez pripomienkové konanie traja ministri, generálny prokurátor Jaromír Čižnár, podnikatelia i mimovládne organizácie.
„Vzhľadom na vývoj technológií a očakávaní používateľov považujeme túto kapacitu za všeobecne neakceptovateľnú,“ kritizovala prinízku kapacitu Generálna prokuratúra.
Zástupca riaditeľa Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby Rastislav Janota vtedy nízku kapacitu vysvetľovať aj tým, že nákup zodpovedajúceho hardvéru by bol pridrahý.
Či zvýšenie dátových schránok znamená, že zaplatíme za dátové schránky viac peňazí, vládna agentúra neodpovie. Premiér Robert Fico (Smer) jej totiž zakázal komunikovať s denníkom SME.
Čítať e-správy budeme môcť aj cez program
Z návrhu úplne vypadlo spoplatnenie esemesky, ktorá upozorní na doručenie novej e-správy do dátovej schránky. Úrad vlády zaň chcel šesť centov.
Zmenil sa aj limit, pri ktorom Úrad vlády používateľov upozorní na preplnenie schránky. Pôvodne sme mali správu o preplnení schránky dostať už vtedy, keď bude zaplnená polovica jej kapacity. Teraz príde správa až po zaplnení štyroch pätín kapacity.
Ako budeme môcť čítať e-správy z dátovej schránky cez obyčajný e-mailový program má určiť metodické usmernenie.
Je pravdepodobné, že cez program si budeme môcť čítať nielen hlavičky e-správ v dátovej schránke, ale aj celé správy. Úrad vlády totiž vo vyhláške píše, že prečítať elektronickú správu a notifikáciu bude možné nielen cez web Slovensko.sk.
Pre podnikateľov budú povinné
O necelé dva týždne spustia ostrú prevádzku dátových schránok, pre živnostníkov sú dobrovoľné, pre firmy budú o osemnásť mesiacov povinné.
Občania
Používanie dátových schránok je dobrovoľné, zriadené ich majú aktuálne všetci dospelí. Mladistvým sa zriaďuje v deň osemnástich narodenín.
Na prihlásenie treba mať elektronický občiansky preukaz, jeho čítačku a softvér (zatiaľ len pre Windows).
Úrady budú posielať elektronické rozhodnutia namiesto papierových len vtedy, keď o to požiadate. Kedykoľvek budete môcť súhlas s elektronickým doručovaním odvolať, v takom prípade vám budú úrady opätovne posielať papierové rozhodnutia.
Živnostníci
Používanie dátových schránok je dobrovoľné, zriadené by ich mali mať všetci aktívni živnostníci od 1. februára.
Úrad vlády je v tomto termíne povinný schránky zriadiť len živnostníkom, ktorí mali aktívnu živnosť k 1. novembru 2013. Aké množstvo podnikateľov registrovaných po tomto termíne bude mať zriadenú schránku na budúci mesiac, nevedno.
Novým živnostníkom Úrad vlády zriadi schránku „bezodkladne potom, čo sa dozvie o vzniku podnikateľského oprávnenia.“
Živnostníci budú mať dve e-schránky, jednu pre svoje podnikateľské aktivity, druhú ako občania. Ako presne bude prebiehať prihlásenie, nevedno. Je pravdepodobné, že po prihlásení e-občianskym si budete môcť vybrať, s ktorou schránkou chcete pracovať.
Aj živnostníkom budú úrady posielať elektronické rozhodnutia namiesto papierových len vtedy, keď o to požiadajú. Kedykoľvek budú môcť súhlas s elektronickým doručovaním odvolať.
Obchodné spoločnosti
Používanie dátových schránok bude povinné, zriadené by ich mali mať 1. februára všetky doteraz registrované firmy.
Úrad vlády je v tomto termíne povinný schránky zriadiť len firmám, ktoré boli zaregistrované k 1. novembru 2013. Aké množstvo firiem registrovaných po tomto termíne bude mať zriadenú schránku na budúci mesiac, nie je zrejmé.
Novej firme Úrad vlády zriadi e-schránku „bezodkladne potom, ako sa dozvie o jej vzniku.“
Na prihlásenie do firemnej e-schránky bude potrebný čipový doklad osoby, ktorá je v mene firmy oprávnená konať. Slovenským konateľom bude stačiť elektronický občiansky preukaz, cudzinci si budú musieť vybavovať čipový preukaz o pobyte. Nie je zrejmé, kedy sa začne vydávať.
Štatutár môže splnomocniť na preberanie elektronickej pošty aj advokáta či svojho zamestnanca, no ako takéto splnomocňovanie bude prebiehať, nie je známe.
Obchodné spoločnosti majú 18 mesiacov na to, aby si navykli na elektronickú komunikáciu so štátom. Od 1. augusta 2015 im budú úrady posielať len elektronické rozhodnutia.