Faktúru za rok 2013 dostanú aj ľudia, ktorí dosiaľ netušili, že majú účet v centrálnom depozitári. Ako ste aktualizovali adresy majiteľov účtov?
„V prvom rade sme komunikovali s občanmi, ktorí nám nahlasovali zmeny v osobných údajoch. Pokiaľ ide o tých ostatných, mali sme nejaký 'track record' – históriu nedoručených faktúr, takže sme vedeli vyselektovať tie, ktoré sú opakovane nedoručené. No a potom sme komunikovali s ministerstvom vnútra, ktoré vedie centrálnu evidenciu obyvateľov.“
Znamená to, že všetci žijúci majitelia účtov dostanú faktúru?
„Nevieme povedať, že všetkým našim klientom budú faktúry doručené. Ľudia sa sťahujú, menia adresu, vydávajú, menia priezviská. Ja verím, že tá skupina, ktorá zostane, bude tvoriť len percentá.“
Predĺžila sa lehota na bezodplatný prevod, ale stále platí, že Fond národného majetku uhradí poplatky za rok prevodu a dva roky predtým. Ľudia, ktorí začnú konať až teraz, už nie sú oslobodení od poplatku za rok 2011. Je to len ich chyba?
„My sme komunikovali pred koncom roka: ak môžete (bezcenné papiere previesť na FNM), urobte to čo najskôr. Mám kopu známych, ktorí to neurobili.“
S faktúrou za rok 2013 a s výpisom z účtu dostanú informáciu o neuhradenej faktúre za rok 2011. Musia ju zaplatiť?
„No, musia. Mali by. Všetci by sme mali uhrádzať svoje záväzky.“
Budete ich nejakým spôsobom vymáhať?
„Áno. Ak vychádzam z (právneho) stavu, ktorý je teraz, my musíme svoje pohľadávky vymáhať. Keby sme to nerobili, vedenie spoločnosti by sa dostalo do nepríjemnej trestnoprávnej roviny, že nepostupuje v zmysle zákona a nechráni záujmy spoločnosti. Ak politici dospejú k tomu, že treba vyjsť ľuďom v ústrety a spraviť nejaký generálny pardon, tak to je druhá vec.“
Účty zosnulých sa nespoplatňujú od roku 2012. A čo faktúry za predchádzajúce roky? Budete ich vymáhať?
„To je ošemetná situácia. Ľahšie je faktúru zosnulému doručiť, ako to od neho vymáhať.“
Viete, pozostalí nechcú platiť za bezcenné papiere. Mnohí to pochopili tak, že ich musia previesť na svoj účet v depozitári, ísť za notárom a zaplatiť za obnovu dedičského konania.
„Úprimne povedané, je to väčší problém pre nás ako pre pozostalých. My sme museli vystaviť faktúry, odviesť DPH, teraz evidujeme pohľadávky. To, že tí ľudia boli zbytočne traumatizovaní, je poľutovaniahodný fakt. Už sa to nebude opakovať.“
Čo to znamená?
„Komunikujeme aj s audítormi, právnikmi, aj s účtovníkmi. Po viacerých diskusiách sme sa zhodli na jednom technickom riešení. S najväčšou pravdepodobnosťou sa to skončí tak, že nezaplatené faktúry budú pre nás nevymožiteľné pohľadávky.“