Už tento mesiac by ste si mali dobre premyslieť, na čo miniete výplatu a aký zostatok si necháte na účte. Ak si totiž nenecháte dostatočnú rezervu aj na začiatok februára, môžu sa z vás ľahko stať dlžníci.Platbu cez inkaso vám bez rečí vrátia. Päť zmien pri platení
Platí to pre všetkých, ktorí platia za telefón, internet, televíziu, energie, byt, rozhlas či iné služby prostredníctvom takzvaného inkasa.
Aj štvrtina klientov
Inkaso
Komu najčastejšie platíme cez inkaso
platba mobilnému operátorovi ( telefón, internet, televízia), platba za energie (elektrárne, vodárne), platba nájomného (bytové družstvá), platba plynu a TV, rozhlas (SIPO), splátky úverov na kreditných kartách.
Čo je inkaso
Je to spôsob pravidelnej úhrady za služby, zvyčajne ak uhrádzaná suma nie je rovnaká. Ide o druh prevodného príkazu, ktorý vykonáva banka na pokyn veriteľa, teda operátora, dodávateľa energií a podobne z účtu klienta.
Zdroj: ČSOB, VÚB
Záujem o platbu inkasom podľa Jany Bolibruchovej, hovorkyne Stredoslovenskej energetiky, narastá.
„Pri nových zmluvách a nových klientoch sú inkaso a trvalý príkaz najčastejšie používanými spôsobmi pri platbe záloh a faktúr za elektrinu a plyn,“ dodáva Bolibruchová.
Fakt, že sa to dotýka veľkého počtu ľudí dokazuje, že napríklad mobilnému operátorovi Orange Slovensko aj Slovak Telekom platí až štvrtina zo všetkých klientov týmto spôsobom. V Orange Slovensko je to asi 400-tisíc zákazníkov.
V Západoslovenskej energetike má takto nastavené platby asi 30 percent klientov, teda viac ako 270-tisíc. Ján Orlovský, hovorca energetiky tvrdí, že s inkasnými klientmi nemajú v súčasnosti problémy so splácaním záväzkov.
Odpadá tu totiž problém so zabúdaním platiť za účty. Platby za faktúry si totiž stiahne z vášho účtu firma vďaka inkasnému súhlasu. Pričom si v banke môžete pre istotu nastaviť opakovanie platieb.
To znamená, ak nebudete mať dosť prostriedkov na účte v deň zúčtovania, odídu neskôr.
Treba sledovať
Pri novom platobnom systéme SEPA, na ktorý prechádzajú banky od februára, však výhoda opakovania platby odpadá. Ak nebudete mať na účte dosť peňazí v čase, keď príde inkasný príkaz do vašej banky, môžete mať problém.
Mobilný operátor, elektrárne, vodárne či bytové družstvo nedostanú zaplatené za služby. Ak firma, ktorá vám poskytuje služby nepošle výzvu na zaplatenie banke opäť, bude na vás, aby ste si odsledovali, či vám odišli všetky platby.
A ak nie, budete musieť faktúry uhradiť iným spôsobom. Inak vás bude firma, ktorá vám poskytuje služby, evidovať ako dlžníka.
Za upomienku zaplatíte
Ak vám neodíde platba z účtu pre nedostatok peňazí, môže vám firma poslať upomienku. Za tú u väčšiny spoločností zaplatíte.
V prípade, že vám z účtu neodíde platba poskytovateľovi služieb, ten vás začne upozorňovať na váš dlh. „Proces upomínania a obmedzenia služieb sa môže líšiť podľa toho, či ide o nášho dlhodobého zákazníka alebo takého, ktorý je s nami krátko a jeho platobnú disciplínu preto ešte nedokážeme vyhodnotiť,“ konštatuje hovorca Slovak Telekom Martin Vidan.
Zvyčajne však po dátume splatnosti faktúry zákazníka kontaktujú písomne, SMS správou alebo telefonicky. „Zároveň zákazníkovi v nasledujúcej faktúre posielame upomienku, ktorá je spoplatnená sumou 4,99 eura,“ dodáva Vidan.
Tri eurá za upomienku pýta od dlžníka Východoslovenská energetika. Tú posielajú v prípade, ak zákazník neuhradí pohľadávku v lehote splatnosti.
Bratislavská vodárenská spoplatňuje až druhú upomienku. Za tú zákazník zaplatí 3,30 eura. Za upomienku v Slovenskom plynárenskom priemysle zaplatíte tri eurá.
Aj Stredoslovenská energetika bude od tohto roku spoplatňovať papierovú upomienku tromi eurami. Ešte predtým však pošlú zákazníkovi sms notifikáciu o neuhradenej platbe a e-mailovú pripomienku dlhu. Ale len v prípade, ak majú naňho telefonický a e-mailový kontakt.
Samozrejme vo všetkých spoločnostiach, ak by ste nereagovali ani na upomienky platí, že vás odstavia od služieb. Cena za znovuzapojenie sa môže vyšplhať aj na desiatky eur.