BRATISLAVA. Na Slovensko prichádza nový spôsob podnikania – lekárske poradenstvo cez web. Za posledný rok pribudli dva weby.
Klientom stačí sa zaregistrovať a zaplatiť si za konzultáciu u konkrétneho lekára. Nemusí ísť k nemu do ambulancie, len opíše príznaky alebo pošle dokumentáciu.
Je to podobné ako takzvaný „druhý názor“. Teda možnosti pacientov ísť sa opýtať aj iného lekára na názor na svoj stav.
Dnes môže pacient ísť za iným lekárom, ale potrebuje na to výmenný lístok od svojho všeobecného lekára. Ak by išiel pacient požiadať o druhý názor bez neho, poisťovňa mu to nepreplatí.
Nie vždy je totiž podľa poisťovní druhý názor potrebný: „Sú však situácie, najmä pri plánovaní využitia drahých technológií, keď systém sám vyžaduje viac odborných názorov,“ tvrdí Dôvera.
Výmenné lístky obmedzili pohyb
Kým neboli výmenné lístky, pacienti mohli chodiť za druhým špecialistom často bez toho, že by ho upozornili, že ide o poskytnutie druhého názoru, hovorí šéf Asociácie súkromných lekárov Ladislav Pásztor.
V takých prípadoch sa celá liečba predražila, lebo sa druhýkrát robili vyšetrenia. „Ak by to bolo formou konzultácie, kde by sa lekári stretli a prípad prebrali, bolo by to prínosné, takto nie,“ hovorí Pásztor.
Online poradenstvo kritizuje. Podľa neho treba osobný prístup. To je aj problém dnešnej medicíny, vytratila sa podľa neho dôvera medzi pacientmi a lekármi.
Ak by však išlo o posúdenie dokumentácie, napríklad CT snímkov, tam si vie online poradenstvo už viac predstaviť.
Konzultácie z celého sveta
Také služby ponúka stránka diagnose.me, ktorá funguje dva mesiace. Ide o holandskú firmu, ktorá má aj slovenských akcionárov a aj tunajšiu pobočku.
A ako funguje? Klient sa zaregistruje, vyberie si kontrétneho lekára a požiada ho o konzultáciu. Na to, aby vedel jeho stav vyhodnotiť, mu pošle potrebnú dokumentáciu.
Konzultáciu si môže klient vybrať spomedzi 50 lekárov z 20 krajín sveta. Firma si lekárov vyberá starostlivo, tvrdí. Preverujú licenciu, kvalifikáciu, publikácie v odbore aj prax. Stránka sa zatiaľ zamerala na pacientov, ktorí majú nejaký typ snímkov – CT, mamograf, röntgen.
„Klient nahráva snímky a anamnézu vo svojom jazyku a my to preložíme do angličtiny, takže klienti nemusia vedieť po anglicky,“ hovorí CEO, Diagnose.me Lukáš Alner.
Originálna lekárska správa, ktorú vypracuje lekár, je takisto v angličtine, a potom to prekladá špecialista, ktorý je vždy radiológ. Dnes takto podporujú desať jazykov. Pacienti za konzultácie platia. O tom koľko, rozhoduje lekár. Podľa údajov na stránke žiadajú od 50 do 200 eur.
Tridsať percent z toho dostane firma a ostatné zarobí samotný lekár. Špecialisti na stránke píšu, aj ako dlho bude trvať, kým posudok pripravia, ide zväčša o niekoľko dní.
Stránku si už otvorili aj Slováci, zatiaľ si však nik z nich konzultáciu neobjednal.
„Určite plánujeme slovenskú verziu,“ hovorí Alner. „Veľká návštevnosť je aj z Ameriky a Indie, Američania sa však zatiaľ neregistrujú, ale pozerajú si stránku. Rusi zase vyhľadávajú Švajčiarov, Nemcov či izraelských špecialistov,“ opisuje.
Do konca roka chcú svoje služby rozšíriť aj na iné špecializácie. V hre sú dermatológia či onkológia.
Aj slovenský portál Zdravie.sk prichádza s podobnou službou s názvom Klik klinik. Informácie o nej priniesol portál živé.sk.
Na stránke, ktorá je dnes v beta verzii, budú konzultácie ponúkať zatiaľ slovenskí špecialisti. Zatiaľ je ich registrovaných zhruba 60 v 38 odbornostiach. „V priebehu dvoch až troch rokov sme pripravení do systému zapojiť viac ako dvetisíc odborníkov,“ povedal Andrej Blanárik, riaditeľ Zdravie.sk.
O sume aj čase, kým vyhotoví posudok, opäť rozhoduje lekár. Väčšinou žiadajú desať eur za základnú konzultáciu, rozšírené stoja zväčša 20 a komplexné 30 eur. Čas, kým vypracujú posudky, je väčšinou v dňoch.
„Za prvý mesiac od spustenia prejavilo záujem o službu už viac ako šesťtisíc unikátných návštevníkov,“ hovorí Blanárik.
Lekári varujú
Slovenská lekárska komora pred informáciami z webu varuje. „Nepovažujem takéto poskytovanie informácií za šťastné, obzvlášť, ak sú za tým zase peniaze a nejasná zodpovednosť a nedostatočné vzdelanie ľudí v tejto oblasti,“ hovorí poradca komory Vladimír Balogh.
Internetové konzultácie nepodporuje ani Asociácia na ochranu pacientov. „Považujeme za nevyhnutný osobný kontakt pacienta a lekára,“ hovorí prezidentka Eva Madajová.
Ministerstvo zdravotníctva necháva rozhodnutie na pacientoch. „Ide o čisto komerčnú aktivitu, ktorá nesúvisí s poskytovaním zdravotnej starostlivosti,“ povedala hovorkyňa Martina Lidinská.