BRATISLAVA. Slovenská agentúra pre cestovný ruch spustila nový web, ktorý má lákať na Slovensko nemeckých, maďarských či ruských turistov.
Web stál podľa zverejnenej zmluvy asi 19-tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty, no jeho výzor vychádza zo šablóny, ktorej cena sa začína na pätnástich dolároch (asi 11 eur).
Cez Facebook upozornil na nezrovnalosti internetový podnikateľ a bloger Michal Dragan.
Beží na open-source systéme
Nový web programovala bratislavská eseročka Null. To, že použila lacnú šablónu, dokazuje zdrojový kód internetovej stránky.
„Áno, niektoré prvky na portáli sú zo šablóny, ale šablóna nie je portál. Ťažiskom projektu je samotný systém webových prezentácii, ich technické a programové riešenie,“ reagovala cez Facebook štátna agentúra.
Ťažiskom webu je redakčný systém, ale ani ten v prípade štátneho webu nemá hodnotu dvadsaťtisíc eur.
Zdrojový kód internetových stránok ukazuje, že ide o podnikový redakčný systém TYPO3, s ktorým si možno vytvoriť web aj bez programátorských zručností. Tento systém je bezplatný a voľne šíriteľný.
Túto šablónu za pár dolárov použila aj štátna agentúra na webe za 20-tisíc eur.
Štátna agentúra: Cena zodpovedá prácnosti
Programátori z eseročky Null pre server Živé.sk tvrdia, že systém TYPO3 použili len čiastočne. „Niektoré časti projektu boli realizované bez jeho použitia,“ tvrdia.
Slovenská agentúra pre cestovný ruch vidí za webom „rozsiahle programátorské činnosti a kompletne novo vytvorený portálový systém s detailne prepracovanými funkciami,“ preto je podľa hovorcu Martina Šebestu takmer 20-tisíc eur adekvátna cena.
Tá podľa štátnej agentúry zahŕňa vytvorenie nových modulov na mieru propagačného webu Slovenska. Šebesta ich nemenoval, odkázal na prílohu zmluvy.
Päťstranová technická špecifikácia webu spomína len jednoduché moduly, napríklad jazykové mutácie stránky, kurzový lístok, textový editor či mapy. „Všetky funkcionality ešte nie sú plne sprístupnené,“ tvrdí Šebesta.
Štát môže ukázať, čo firma naozaj urobila
Agentúra priznala, že na nový web využili programátori voľne šíriteľný a bezplatný redakčný systém TYPO3. „Vzhľadom na jeho výhodnejšiu licenčnú politiku,“ tvrdí Šebesta.
Tento redakčný systém je možné používať podľa licencie GNU GPL v2, čo znamená, že všetky extra zmeny v TYPO3 by mala mohla štátna agentúra zverejniť. Cez Facebook na to upozornil Ján Suchal, ktorého firma stojí aj za projektom OtvorenéZmluvy.sk.
„Na zdrojové kódy má plné právo objednávateľ a ten ich môže zverejniť,“ vysvetlil SME Suchal.
Za výhodu nového webu považuje štátna agentúra napríklad responzívny dizajn, vďaka ktorému sa výzor webu mení podľa toho, či je zobrazený na počítači, tablete alebo smartfóne. Toto vylepšenie je súčasťou grafickej šablóny, ktorej základná cena je v prepočte 11 eur.
Aké iné ponuky dostali, nepovedali
Štátna agentúra vyberala dodávateľa webu cez prieskum trhu. Aké firmy oslovila, neodpovedala.
BRATISLAVA. Slovenská agentúra pre cestovný ruch si dodávateľa svojho nového webu nevyberala cez verejnú súťaž, podľa hovorcu Martina Šebestu išlo len o prieskum trhu.
Pri ňom stačí osloviť niekoľko firiem, ich mená vyberajú úradníci. Koho štátna agentúra oslovila a aké ponuky jej uchádzači dali, Šebesta neodpovedal.
Jednoduchý web za 20-tisíc eur obhajuje štátna agentúra na podporu cestovného ruchu aj tým, že je lacnejší ako starý.
„Za vytvorenie starej stránky sme zaplatili 35 miliónov korún, teda asi 1,16 milióna eur,“ vraví Šebesta. Kým v roku 2010 platila za prevádzku webu 510-tisíc eur ročne, teraz sú podľa Šebestu ročné náklady asi 10-tisíc eur.
Slovenská agentúra pre cestovný ruch spadá pod ministra dopravy Jána Počiatka (Smer). Jeho hovorca Martin Kóňa povedal, že manažment agentúry má povinnosť správať sa hospodárne.
„Ak by sa ukázalo, že došlo k pochybeniu, budeme sa týmto problémom zaoberať,“ reagoval na informácie o predraženom webe Kóňa.
Ministerstvo dopravy spresnilo, že nový web bol platený z eurofondov, ktoré má na starosti ministerstvo hospodárstva. Stanovisko prisľúbilo v pondelok.