Od júla by sme mali mať lepší prehľad o tom, aké poplatky platíme svojej banke a taktiež by sme mali mať otvorenejšiu cestu k zmene banky, ak sa nám naša zdá drahá.
Ministerstvo financií predložilo návrh novely zákona o platobných službách, ktorým chce zvýšiť informovanosť spotrebiteľov o poplatkoch, ktoré platia bankám za platobné služby. Tiež chce posilniť reálnu možnosť spotrebiteľov vymeniť banku za lacnejšiu tým, že dá bankám alebo iným poskytovateľom platobných služieb povinnosť preniesť zadarmo do novej banky všetky platobné príkazy, inkasá a podobne.
„Banka nebude môcť požadovať poplatok za akýkoľvek úkon súvisiaci s presunom účtu, a to vrátane jeho zatvorenia. Pre spotrebiteľa tak bude táto služba zadarmo,“ konštatuje rezort financií.
Novelou zákona sa má tiež zrušiť, aby si banka spoplatnila zrušenie zmluvy v prvom roku od jej uzatvorenia.
Nielen doma, aj v zahraničí
Novela zákona je momentálne v pripomienkovom konaní. Ak by ministerstvo súhlasilo s pripomienkami, mohli by sme mať od leta možnosť bez problémov presunúť svoje peniaze aj do zahraničia.
„Navrhujeme, aby si spotrebitelia mohli účty preniesť nielen v rámci slovenských bánk, ale v rámci nového systému SEPA aj do zahraničia. V praxi by sme si to predstavovali tak, že platobný účet zo slovenskej banky by si mohol klient presunúť do banky v Brne, Viedni alebo Győri, ale aj v Londýne či Dubline, pričom by sa vyžadovala jednoduchá registrácia Národnou bankou Slovenska,“ vysvetľuje svoj návrh nezávislý poslanec Miroslav Beblavý.
Slovenské banky by boli podľa neho týmto nútené zlepšovať svoje služby. „Samozrejme, nemôžeme zahraničným bankám uložiť toto ako povinnosť, ale chceme im dať zákonom možnosť byť prijímateľom takéhoto “preloženia” účtu z jednej banky do druhej,“ dodáva Beblavý.
Pri možnosti presunu účtu však napríklad Slovenská banková asociácia namieta, že ministerstvo financií nemyslí na to, že niektoré účty sú pod exekúciou. Pri presune účtu v exekúcii podľa asociácie môže nastať množstvo problémov. Navrhuje preto, aby nebolo možné vykonať presun účtu, „ktorý je postihnutý výkonom exekúcie“.
Listy o zaplatených poplatkocch
Okrem presunu účtu z jednej banky do druhej navrhuje ministerstvo financií, aby banky museli splniť prísnejšie kritériá na oznamovanie o poplatkoch, ktoré jej klient platí za služby.
„Po novom by mali banky zasielať klientom výpisy uhradených poplatkov. Výpisy o uhradených poplatkoch bude spotrebiteľ dostávať buď raz ročne za celý predchádzajúci rok, alebo mesačne. V druhom prípade by výpis obsahoval informáciu o uhradených poplatkoch za predošlý mesiac a aj celkovú sumu zaplatených poplatkov od začiatku kalendárneho roka. Napríklad vo výpise za február bude suma poplatkov, ktorú vyúčtoval poskytovateľ platobných služieb za február a aj suma za január a február spolu,“ vysvetľuje ministerstvo.
To, či napokon zákon povinnosť zavedie, bude závisieť aj od toho, či ho banky nepresvedčia o zbytočnosti zasielania takýchto výpisov. „Banky už v súčasnosti klientovi poskytujú mesačný výpis z účtu, ktorý obsahuje aj informácie o poplatkoch zúčtovaných za toto mesačné obdobie. Pokiaľ by mali banky klientom zasielať osobitný výpis poplatkov, bolo by to zdupľovanie už existujúcej povinnosti,“ tvrdí v pripomienkach Slovenská banková asociácia. Ak by predsa len ministerstvo túto povinnosť zaviedla, banky navrhujú, aby mohli informáciu uvádzať v štandardných mesačných výpisoch.
Okrem toho chce ministerstvo financií, aby mali cenníky bánk jednotnú štruktúru cenníkov poplatkov. Má to umožniť klientom jednoduchšiu orientáciu a porovnanie cenníkov.