BRATISLAVA. Viac ako 20 miliónov eur je suma, ktorú v minulom roku vynaložili členovia Asociácie inovatívneho farmaceutického priemyslu (AIFP) na marketing, propagáciu a nepeňažné plnenie pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Medziročne na tieto položky utratili menej peňazí, v priemere o 15 percent. Ide o výdavky všetkých 25 členov AIFP. Podľa asociácie bude znižovanie nákladov v tomto smere pokračovať i naďalej.
"Transparentné zverejňovanie týchto výdavkov považujeme za správne a k tomuto prístupu sa zaviazali všetky členské firmy AIFP," uviedla výkonná riaditeľka asociácie Katarína Slezáková.
Za dôležité považuje však i to, aby verejnosť chápala výdavky farmaceutického priemyslu na marketingové a propagačné účely a nepeňažné plnenie ako súčasť štandardného procesu informovania o nových liekoch, ktorý je nevyhnutný.
AIFP je pokračovateľom Slovenskej asociácie farmaceutických spoločností orientovaných na výskum a vývoj, vstúpili do nej i niektorí bývalí členovia Asociácie dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok. Vznikla na prelome rokov 2013 a 2014.
Farmaceutické spoločnosti mali povinnosť oznámiť minuloročné výdavky na marketing, propagáciu a nepeňažné plnenie ministerstvu zdravotníctva (MZ) do konca januára 2014. V prípade, že si túto povinnosť nesplnili hrozí im pokuta od 500 do 25 tisíc eur.
V minulom roku tak neurobilo niekoľko desiatok firiem, voči ktorým MZ iniciovalo správne konanie. Ohlasovaciu povinnosť si naopak splnilo 224 výrobcov a distributérov liekov, z toho 66 priznalo nulové výdavky.
Celkovo spoločnosti minuli v roku 2012 na marketing, propagáciu či nepeňažné plnenia viac ako 43 miliónov eur.