BRATISLAVA. Zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) budú vo štvrtok popoludní na ministerstve dopravy rokovať o svojich požiadavkách na zmiernenie dopadov zmien v mýtnom systéme.
Predseda UNAS-u Milan Laurinec v stredu informoval agentúru SITA, že so zástupcami rezortu dopravy budú rokovať o troch hlavných zo sedemnástich požiadaviek, pričom ostatné v súčasnosti neriešia.
Hrozia štrajkom
"Ak nám tieto požiadavky nebudú ochotní akceptovať, pôjdeme do štrajku," uviedol Laurinec.
UNAS napríklad žiada znížiť dĺžku spoplatnených ciest I. triedy o 1 199 kilometrov a preklasifikovať 550 kilometrov ciest I. triedy súbežných s diaľnicami a rýchlostnými cestami.
Zároveň je za zrušenie platenia mýta v intravilánoch obcí a miest a proti monitoringu pohybu nákladnej dopravy na krajských cestách II. a III. triedy, na ktorých je zatiaľ nulová sadzba mýta.
Počiatek: Niektoré požiadavky sú radikálne
Minister dopravy Ján Počiatek v stredu vyhlásil, že s autodopravcami budú o mýte určite ďalej rokovať. Tak ako vlani, keď diskutovali s autodopravcami a samosprávnymi krajmi o zavedení rozsiahlych zmien v mýtnom systéme, ktoré platia od začiatku tohto roka.
"Uvidíme, ako ďaleko sa vieme dostať v ústupkoch. Niektoré ich predstavy sú úplne radikálne a niektoré sú možno aj na zamyslenie, ale nechcem predbiehať výsledok rokovania," povedal Počiatek.
Šéf rezortu dopravy pripomenul, že sa snažili nájsť kompromis medzi požiadavkami samospráv a autodopravcov.
"Stále je to o ochrane ciest a hlavne obyvateľstva," povedal Počiatek. Veľké množstvá kamiónov podľa neho spôsobujú značné komplikácie v obciach.
Samosprávy pritom pôvodne chceli úplne zakázať jazdy ťažkých automobilov na cestách II. a III. triedy. Minister dopravy si myslí, že hrozenie štrajkom zaváňa tým, že niekto chce spolitizovať situáciu pred prezidentskými voľbami.
Počiatek povedal, že ambíciou ministerstva dopravy nebolo viac vybrať na mýte. "Keď sa ukáže, že v niektorých položkách vyberáme viac, než sme očakávali, sme ochotní to vrátiť naspäť do systému. O tom bude aj to rokovanie," uviedol.
Za jednu z možností označil zníženie spoplatnených úsekov v intravilánoch miest a obcí len na úseky cez Bratislavu a Košice.
"Zásadne som proti tomu, aby sa znižovali pokuty. Nevidím vôbec dôvod, prečo by sme mali znížiť pokuty, keď sa jasne ukázalo, že znížením pokút narástol počet priestupkov," dodal Počiatek s tým, že v tom neustúpia. Podľa neho v prvom rade treba dodržiavať predpisy.