BRATISLAVA. Výrobcovia liekov zaplatili vlani na marketing 41 miliónov eur. V tejto sume sú napríklad peniaze za domáce či zahraničné kongresy. Údaje zverejnilo ministerstvo zdravotníctva, farmaceutickým firmám ich káže zverejňovať zákon.
V roku 2012 dali farmafirmy na marketing vyše 43 miliónov eur.
Propagácia
Čo firmy platili
Čo firmy platili z peňazí vyčlenených pre lekárov:
- náklady na semináre,
- okrúhle stoly,
- vzdelávacie kongresy: domáce aj zahraničné,
- propagačné predmety,
- prieskum trhu,
- vzorky.
- reklama liekov, ktoré sa predávajú bez receptu,
- informačné kampane pre laickú verejnosť,
- klinické štúdie,
- granty pre zdravotnícke organizácie,
- vydávanie odbornej literatúry.
Vlani podľa hlásení platilo za svoj marketing 188 firiem, 136 priznalo nulové výdavky.
Koľko firiem aj napriek zákonu výdavky nenahlásilo, ministerstvo ešte nevie. Potom, ako to zistí, začne proti nim správne konanie za nedodržanie zákonnej povinnosti.
"Za porušenie ustanovení zákona môžu dostať pokutu vo výške od 500 eur do 25- tisíc eur," povedala hovorkyňa ministerstva Martina Lidinská.
Firmy, ktoré sú združené v Asociácii inovatívneho farmaceutického priemyslu zaplatili vlani za marketing vyše 20 miliónov eur.
Ide o firmy, ktoré lieky vyvíjajú a predávajú tak originálne lieky.
"V priemere tak výdavky farmaceutických spoločností klesli približne o 15 percent," informovala asociácia.