SME

Predaj vozňov nemusí priniesť sľubovaný zisk

Štát sa sporí s odborníkom, či na predaji vagónov zarobí stámilióny.

Ministerstvo dopravy vraví, že chce Cargo oddlžiť. Dnes jeho dlh dosahuje vyše 400 miliónov eur.Ministerstvo dopravy vraví, že chce Cargo oddlžiť. Dnes jeho dlh dosahuje vyše 400 miliónov eur. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

V pripravovanej privatizácii štát protežuje podnikateľov blízkych Smeru, tvrdí exporadca bývalej premiérky. Štát mu odkázal, že klame.

Agentúrny text sme o 19:38 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Koľko zarobí Slovensko na chystanej privatizácii vozňov štátneho nákladného železničného prepravcu, spoločnosti Cargo? Vláda očakáva, že okolo 200 miliónov eur.

Pesimistickejšie to vidí Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva, ktorý bol aj poradcom expremiérky. Tvrdí to potom, ako si prečítal súťažné podmienky, ktorými sa majú riadiť v súťaži záujemcovia o vlastníctvo a manažment nákladných vozňov.

SkryťVypnúť reklamu

Vyvolávacia cena za 66-­percentný podiel v dcérskej firme Carga, do ktorej sa prevedie vyše 12­-tisíc vozňov, je podľa súťažných podmienok iba 6,6 milióna eur, vraví Matej.

Víťaz má pre dcérsku firmu zabezpečiť úver v hodnote 186 miliónov eur.

Nikde sa však už podľa neho nepíše, že ho skutočne bude musieť zohnať a ak sa to stane, či peniaze zostanú v privatizovanej dcére, alebo sa posunú napokon aj štátu.

Ku kúpe akcií vo firme Cargo Wagon má vďaka tomu podľa Mateja najbližšie ten, kto má s vládou dobré vzťahy a predpoklad, že sa s ňou po kúpe podielov dohodne, či a koľko štát za vagóny dostane.

Za favoritov označil konzorcium okolo firmy Eco-Invest podnikateľa Milana Fiľa a Slovenskú plavbu a prístavy, ktoré spája s podnikateľom Vladimírom Poórom.

SkryťVypnúť reklamu

Štát: Nie je to pravda

O čo ide

Predaj vozňov

  • Štát sa rozhodol vytvoriť dcérsku firmu nákladného prepravcu Cargo.

  • Volá sa Cargo Wagon a má sa do nej previesť vyše 12-­tisíc nákladných vozňov.

  • 66-­percentný podiel v nej chce predať súkromníkovi.

  • Približne 8-­tisíc vagónov si bude štátne Cargo od dcéry v budúcnosti prenajímať.

Hovorca Carga Martin Halanda reagoval, že Matej zavádza a klame. Cargo tvrdí, že štát jednoznačne peniaze za vagóny uvidí.

Do dcérskej firmy by podľa Halandu mali vagony prejsť, až keď sa rozhodne, kto v nej podiel kúpi.

Cargo plánuje najprv zadefinovať, koľko víťaz zaplatí za vagóny a ako bude musieť zvýšiť základné imanie v novej firme. Tiež sa určí cena, za ktorú si bude Cargo od dcéry počas ôsmich rokov prenajímať asi osemtisíc vozňov.

SkryťVypnúť reklamu

Až potom sa spustí tender o podiely. „Iba ak sa potenciálny investor zaviaže, že splní tieto podmienky, bude sa môcť zúčastniť na súťaži o akcionársky podiel v dcérskej spoločnosti,“ dodal Halanda.

Matej trvá na svojom a dodáva, že výmenou za neistý príjem pre štát je garancia ziskov pre nového majiteľa vozňov. Cena za spätný nájom vagónov vraj má byť 10,5 eura za vagón a deň. Víťaz má teda istý výnos asi 240 miliónov eur.

Podklady nám nedali

Cargo odmietlo sprístupniť SME súťažné podklady, o ktorých Matej hovoril. Matej tvrdí, že ich už nemá.

Čo si o nich myslia záujemcovia o podiely v dcérskej firme Carga, sme v utorok nezistili. Slovenská plavba a prístavy sa k tendru nevyjadruje, podobne ako švajčiarska spoločnosť AAE.

Reakciu francúzskej firmy Nacco ani Eco-Investu sme zatiaľ nezískali.

SkryťVypnúť reklamu

Ako za éry Mečiara?

„Celý proces okolo predaja podielu vo firme Cargo Wagon a jej budúceho fungovania je čoraz menej transparentný a čoraz viac pripomína privatizácie z Mečiarovej éry,“ povedala šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Pripomína, že šéf Carga Vladimír Ľupták pôsobil vo Fonde národného majetku a keď fond predal papierne SCP Eco-Investu, odišiel robiť do papierní. Obchodný register potvrdzuje, že v nich istý čas Fiľo a Ľupták spolu pôsobili.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (8. 6. 2025)
USD 1.141
AUD 1.759
CZK 24.757
JPY 164.620
CAD 1.563
GBP 0.843
HUF 403.150
PLN 4.287
CHF 0.938
SEK 10.959

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 956
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 491
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 328
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 575
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 862
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 291
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 007
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 768
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 76 984
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 778
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 186
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 166
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 048
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 237
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 045
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 762
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Práce na druhom úseku juhovýchodného obchvatu Košíc už finišujú. Motoristi by po ňom mali začať jazdiť ešte tohto roku.

Druhý úsek chcú sprejazdniť tohto roku.


4

V USA chýba kvalifikovaná pracovná sila aj výroba špecializovaných materiálov.


TASR 1

Za posledných päť rokov dokúpilo zhruba 45 ton zlata.


TASR 9
Na fasáde budovy v centre Madridu v Španielsku visia protesty proti prenájmu dovolenkových nehnuteľností pre turistov. Jeden z nápisov znie: „Viac susedov, menej turistov..“

Nedostatok bytov zhoršujú dovolenkové prenájmy, migrácia a komplikované zákony.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 76 984
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 778
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 186
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 166
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 048
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 237
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 045
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 762
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu