Ficova vláda umožnila predaj emisií cez dílerov, hoci Slovnaft a U. S. Steel varovali štát, že sa tak môžu predávať po známosti a nevýhodne.
BRATISLAVA. Keby Smer s HZDS a SNS nezmenili v roku 2007 zákon o obchodovaní s emisnými kvótami, Slovensko by ich o rok neskôr nemohlo pokútne predať garážovej firme Interblue Group.
Až nimi presadená novela totiž umožnila predávať emisie cez sprostredkovateľa alebo priamo. Predtým ich mohol štát speňažiť len cez aukciu.
Hrozí korupcia, napísal Slovnaft
Emisný kšeft
- Prvá Ficova vláda zmenila zákon, aby mohla emisie predávať sprostredkovane,
- Interblue Group kúpila 15 mil. ton našich emisií,
- za tonu zaplatila 5,05 eura, hoci okolité štáty predávali aj za dvojnásobok,
- vzápätí predala tonu za 8,20 eura, zarobila via ako 47 miliónov eur.
Poslanec SaS Ľubomír Galko upozornil, že prvá vláda Roberta Fica novelu presadila napriek varovaniam, že sa budú kvóty predávať pokútne.
„Navrhované znenie predstavuje riziko, že kvóty budú pridelené netransparentne vopred určeným subjektom za symbolické ceny,“ cituje Galko pripomienku U. S. Steelu.
Totožnú kritiku vtedy poslal na ministerstvo životného prostredia aj Slovnaft. „Predaj kvót len cez dražbu je transparentnejší a férovejší. Priamy predaj alebo sprostredkovanie môže viesť ku korupcii a neprehľadnosti predaja,“ napísala bratislavská rafinéria.
Ministerstvo životného prostredia ovládané SNS kritiku odmietlo. Tvrdilo, že len pri priamom či sprostredkovanom predaji sa môžeme kupcom zaviazať, že zisk z emisií investujeme do zelených projektov, vďaka čomu zarobíme viac.
Exminister životného prostredia József Nagy (Most-Híd) to odmieta: „Keby sa našiel kupec, čo by kupoval emisie na dražbe, môže sa aj tam dohodnúť na zelených projektoch.“
Jeho slová potvrdil aj obchodník s emisiami Ján Fousek z Virtuse Group. „Či predávate priamo, alebo cez aukciu, vždy si môžete stanoviť podmienky vrátane zelených projektov,“ dodal.
Obaja sa však zhodujú, že u nás a v okolitých štátoch prakticky žiadne aukcie štátnych emisných povoleniek nikdy neprebehla, pretože najľahšie sa predávajú pri dvojstrannom rokovaní.
Neznamená to, že by úradníci emisie predávali bez súťaže, zvyčajne totiž prebiehali rokovania s viacerými záujemcami naraz a nakoniec sa predali tomu, kto dal lepšie podmienky.

Fico o novele klamal
Smer s HZDS a SNS napriek kritickým hlasom zákon schválili, čím umožnili pochybný predaj emisných povoleniek cez garážovú firmu Interblue Group.
Keď Fico v roku 2009 obhajoval emisný kšeft, klamal, že predaj emisií bez aukcie umožnila Dzurindova vláda.
„Oni sami v roku 2004 prijali zákon, na základe ktorého možno priamo, bez akýchkoľvek tendrov predať nepridelené emisie,“ tvrdil.