Agentúrny text sme nahradili autorským článkom
BRATISLAVA. Budú alebo nebudú kamionisti štrajkovať? Odpoveď na túto otázku by mohla prísť onedlho.
Úderom polnoci z piatka na sobotu totiž uplynie lehota, ktorú dala Únia autodopravcov premiérovi Robertovi Ficovi na to, aby zlepšil podmienky podnikania v doprave.
Únia chce presadiť nižšie pokuty za obchádzanie mýta, možnosť ísť na mýtnom aj do debetu či nižšie cestné dane. Ak štát nezasiahne, mohlo by dôjsť napríklad k blokádam hraničných priechodov či dopravných uzlov.
Premiér už avizoval, že u neho nepochodia. Na pomoc s ich požiadavkami pritom dostal o niekoľko hodín viac, než sa pôvodne čakalo.
„Nepredbiehal by som ešte udalosti. Môže sa stať, že nám v piatok vyjdú v ústrety,“ myslí si šéf Únie autodopravcov Róbert Huran.
Policajti podľa ministerstva vnútra pripravovaný štrajk dopravcov „monitorujú a sú pripravení na zvýšený výkon.“
Nechcú platiť za dvojky
Fakty
Čo žiadajú dopravcovia
Chcú od štátu hlavne garanciu, že v budúcnosti nebudú platiť mýto za jazdu po cestách druhej a tretej triedy.
Štát totiž zaťaženie týchto ciest začal sledovať cez mýtny systém, keď tento monitoring vyhodnotí, rozhodne sa, čo s cestami ďalej urobí.
Dnes na cestu tretej triedy môže vojsť len kamión, ktorý tam má vykladať alebo nakladať tovar, na tranzit nie sú otvorené. Na niektorých cestách druhej triedy sú zákazové tabule.
Viaceré ústupky dopravcom už avizovalo ministerstvo dopravy. Únia však odpovedá, že sľubom neverí, kým nie sú na papieri.
Najviac dopravcovia pýtajú písomné záruky, že za cesty druhej a tretej triedy nikdy nebudú platiť mýto. Obávajú sa toho preto, že od januára pohyb kamiónov po týchto cestách sleduje elektronický mýtny systém.
Monitoring má zistiť, kadiaľ kamióny obchádzajú mýtom spoplatnené cesty. Následne štát rozhodne, čo s tým.
Huran tvrdí, že im ministerstvo dopravy sľubovalo tieto cesty nespoplatniť. V zápisnici však tento sľub nebol.
Vo štvrtok minister dopravy Ján Počiatek nevylúčil, že v budúcnosti cesty druhej a tretej triedy zaťaží mýtom. Všetko vraj bude závisieť od toho, čo ukáže monitoring.
Aj ľudia môžu blokovať
Živým príkladom problémov, aké na cestách v dedinách kamióny spôsobujú, sú obyvatelia obcí v okolí Trebišova. Cesta, ktorá im robí starosti, prechádza napríklad Sečovskou Poliankou, Hriadkami či Čerhovom.
Obyvatelia obcí už dávnejšie spísali petíciu proti hlučným kamiónom. Ján Vitkovič z petičného výboru hovorí, že ak dopravcovia hrozia štrajkom, potom sú aj oni pripravení zahatať im cestu do dedín.
Problém s kamiónmi riešia už dlho. Na budúci týždeň vo štvrtok o ňom majú zástupcovia dotknutých obcí rokovať na ministerstve dopravy.
Nemajú veľmi na výber
Huran z Únie autodopravcov hovorí, že kamionisti mýto cez obce neobchádzajú. Keď si porovnajú úsporu na mýte a vyššie náklady na nafte vďaka obchádzke, ani sa im to neoplatí.
Chodia aj po cestách nižšej kategórie, pretože nemajú na výber, vysvetľuje Huran. Dôvodom je to, že štát poriadne neinvestoval peniaze do infraštruktúry.