Bojujú tak s konkurenciou aj naháňajú návštevnosť.
Samsung ešte u nás nezačal predávať svoj nový smartfón Galaxy S5, no na slovenskom webe už nájdete prvé skúsenosti s jeho používaním.
„Podpriemerný audio čip, telefón hrá ticho a nekvalitne,“ napísal anonymný používateľ na web Heuréka.sk, ktorý porovnáva ceny slovenských internetových obchodov.
U mnohých priemerných zákazníkov takáto recenzia zaváži, hoci si momentálne nový smartfón od Samsungu môžu len predobjednať. Neriešia, či je recenzia pravdivá, či ide o recesiu alebo o cielený útok na Samsung.
Opis skúseností s výrobkom, hoci na prvý pohľad nevyzerá hlúpo, v skutočnosti môže byť cestou, ako zvýšiť ziskovosť svojho internetového obchodu či poškodiť konkurencii.
Veríme anonymným skúsenostiam
Pri nakupovaní na webe sa totiž riadime recenziami čoraz viac. Až 63 percent ľudí uprednostní pri nákupe cez internet obchod s recenziami pred e-shopom bez nich.
A podľa amerického prieskumu spred štyroch rokov dôverujú zákazníci oveľa viac skúsenostiam, ktoré na web píšu obyčajní ľudia, ako recenziám od výrobcov či predajcov. „Aj Slováci skôr dôverujú používateľským recenziám ako by si vyhľadávali redakčné recenzie,“ vraví šéf Slovenskej asociácie pre elektronický obchod Jozef Dvorský.
Veľkú dôležitosť recenzií potvrdzujú aj skúsenosti česko-slovenského internetového obchodu s elektronikou Alza, podľa ktorého až štyri pätiny zákazníkov sa pri nákupe rozhodujú podľa skúseností ostatných zákazníkov.
„Vo vyhľadávačoch ľudia veľmi často hľadajú frázu ako názov produktu alebo e-shopu spolu so slovom recenzia,“ vraví Peter Šoltés zo spoločnosti Promiseo, ktorá sa zaoberá internetovým marketingom.
Ako sa recenzie falšujú
Naháňať falošné recenzie sa preto vyplatí aj slovenským podnikateľom. Skúseností má s nimi napríklad web Restauracie.sme.sk, kde možno zdieľať skúsenosti s gastronomickými zariadeniami.
„V drvivej väčšine prípadov falošných recenzií ide o viacnásobnú recenziu zo strany jedného ‚používateľa‘,“ vraví šéf webu Ľubomír Jochim.
Inak povedané, ten istý človek si zriadi niekoľko e-mailových schránok a následne sa viacnásobne registruje na portáli Restauracie.sme.sk. „Nejde teda o veľmi sofistikované metódy falšovania,“ hovorí Jochim.