Firmy ako Doprastav, Skanska či Strabag majú 30 dní na to, aby zaplatili milióny na pokutách za spoločný postup v tendri.
Agentúrnu správu sme nahradili článkom denníka SME
BRATISLAVA. Pred tromi mesiacmi Najvyšší súd rozhodol, že sa firmy Doprastav, Skanska, Strabag, Inžinierske stavby, Betamont a MotaEngil dohadovali na cenách v tendri na výstavbu diaľnice medzi Jánovcami a Mengusovcami.
Od 20. marca je jeho rozhodnutie právoplatné.
Firmy majú odvtedy 30 dní na to, aby za kartel zaplatili pokutu. Spolu dosahuje výšku približne 45 miliónov eur.
Doprastav peniaze nemá
Najviac, 13,9 milióna má platiť MotaEngil. Nasleduje Strabag s 12,2 milióna eur, Skanska s deviatimi miliónmi, Doprastav s 6,6 miliónmi a Betamont s tromi miliónmi eur. Inžinierske stavby vyjde kartel na 130-tisíc eur.
Šéf Doprastavu Dušan Mráz sa už dávnejšie vyjadril, že na zaplatenie pokuty peniaze nemajú. V plnej výške ju zrejme platiť nebudú musieť, keďže požiadali o reštrukturalizáciu.
Môže sa aj stať, že správca celú pokutu poprie, hovorí partner advokátskej kancelárie TaylorWessing Radovan Pala.
Iné firmy by mali mať na pokutu vytvorenú opravnú položku, a teda by s ňou už v nákladoch mali rátať.
Ozdravenie Doprastavu môže stiahnuť menšie firmy do krachuČítajte
Vypadnú zo súťaží?
Väčším problémom než pokuta môže byť pre firmy prípadný zákaz súťažiť v tendroch. Šéfka Úradu pre verejné obstarávanie Zita Táborská povedala, že za kartel stavbári zákaz dostanú.
Otázkou je len, na koľko rokov bude a odkedy začne platiť. Teda či od rozhodnutia o karteli v roku 2006, alebo od aktuálneho rozhodnutia Najvyššieho súdu.
Firmy z kartelu sa aktuálne hlásia do troch veľkých tendrov.
V súboji o výstavbu tunela Višňové pri Žiline priniesla najlacnejšiu ponuku 338 miliónov eur Skanska so Strabagom.
Druhý najlacnejší je Doprastav s cenou o 44 miliónov eur vyššou. V hre je aj stavba časti D3 smerom na Poľsko či južnej R2.