Bratislava 4. novembra (TASR) - Formu rokovacieho konania bez zverejnenia pravdepodobne použije na obstaranie štyroch súprav elektrických trojsystémových jednotiek (ETJ) s naklápacími vozňovými skriňami Železničná spoločnosť (ZSSK), a. s., Bratislava.
Ako pre TASR uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský, železnice získali prísľub na poskytnutie výhodného úveru na financovanie projektu. Nákup ETJ sa podľa neho uskutoční v spolupráci s Českými dráhami (ČD), ktoré od výrobcu súprav Pendolino - talianskej spoločnosti Alstom Ferroviaria S.p.A. - plánujú kúpiť sedem jednotiek (každú so siedmimi vozňami). Cena sa v prípade českých kolegov bude pohybovať na úrovni približne 700 miliónov Sk za kus. "Keďže ide o spoločný nákup, ZSSK by za súpravy nemala zaplatiť viac ako ČD," konštatoval M. Čikovský.
Zatiaľ pracovné rokovania s firmou Alstom Ferroviaria S.p.A. začala ZSSK začiatkom tohto roka. V súčasnosti rokuje o finančných podmienkach a príprave zmluvy na nákup jednotiek. Podľa M. Čikovského by sa mohla prvá súprava objaviť na tratiach Železníc SR v skúšobnej prevádzke začiatkom roku 2004. Vlakové súpravy by mali byť prevádzkované vo vnútroštátnej a medzinárodnej preprave. Na Slovensku posilnia najmä trasu Bratislava - Košice, v medzinárodnej doprave spojenia s Viedňou, Prahou, Budapešťou a ďalšími centrami strednej a západnej Európy.
Postup prípravy a realizácie obstarania a prevádzkového nasadenia štyroch ETJ schválila minulý týždeň Dozorná rada ZSSK. Súčasne uložila predsedovi predstavenstva spoločnosti predložiť tento materiál na schválenie valnému zhromaždeniu.
Najväčšou prednosťou použitia naklápacích súprav je podľa M. Čikovského vyššia rýchlosť jazdy bez dodatočných investícií do infraštruktúry. Súpravy kompenzujú odstredivé sily v prejazdoch oblúkmi vďaka aktívnemu systému naklápania skríň, takže rýchlosť vlaku je o 25 % až 30 % vyššia. Zavádzanie vlakových jednotiek s naklápacími skriňami má v Európe stúpajúcu tendenciu. Touto cestou sa okrem Talianska vydali krajiny ako Švajčiarsko, ale i Česko a Slovinsko, ktoré sú svojou rozlohou, členitosťou terénu a vzdialenosťami staníc podobné podmienkam SR. Keďže obstarávanie týchto súprav majú ČD už rozbehnuté, predstavitelia ZSSK s nimi podpísali dohodu o vzájomnej spolupráci pri príprave a spracovaní projektu a tiež pri realizácii zmluvy o dielo pri prevádzke a vzájomnom používaní týchto elektrických jednotiek.