SME

RegioJet pred Vianocami chystá rýchliky Bratislava - Žilina - Košice

Vlaky českého dopravcu majú chodiť medzi Bratislavou, Žilinou a Košicami štyrikrát denne, každý deň aj z Prahy do Košíc.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA)

Český súkromný dopravca plánuje už od polovice decembra jazdiť z Bratislavy cez Žilinu do Košíc a rovnakou frekvenciou rýchlovlakov konkurovať štátnej firme ZSSK. ŽSR hovoria, že je to reálne.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom denníka SME

BRATISLAVA. Nový grafikon od 14. decembra môže na Slovensko priniesť dôležitú novinku.

Prvýkrát na Slovensku vstúpi na vnútroštátnu rýchlikovú trať konkurent doteraz monopolného štátneho dopravcu. Na linke Bratislava - Žilina - Košice majú jazdiť súkromné rýchliky českej firmy RegioJet.

SkryťVypnúť reklamu

Štyri páry IC vlakov na trati, spájajúcej dve najväčšie slovenské mestá doplní jeden pár medzi Žilinou a Košicami. Bude predĺžením rýchlika z Prahy cez Ostravu, ktorý zatiaľ končí v Žiline.

RegioJet už tento mesiac požiadal Železnice Slovenskej republiky, ktoré prevádzkujú dopravnú cestu o pridelenie kapacity a časov prepravy.

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková potvrdzuje rokovania s RegioJetom a hovorí, že prevádzka ich rýchlikov od decembra je reálna.

Podmienky sú pre všetkých dopravcov rovnaké ako pre ZSSK, vlaky sa zaraďujú do grafikonu v poradí, ako prišli žiadosti.

V prípade kolízie konkurenčných vlakov vyzve ŽSR obe strany na dohodu, ak sa to nepodarí, rozhodne Dopravný úrad.

Na spustenie prevádzky nepotrebuje súhlas štátu, pretože ide o komerčnú prevádzku, čiže vlaky nedotované zo štátneho rozpočtu.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže RegioJet už na Slovensku ako dopravca niekoľko rokov funguje, rozšíri svoju činnosť iba o ďalšiu trať.

Nie cenová vojna

Šéf holdingu Student Agency, ktorého je RegioJet súčasťou hovorí, že cieľom je ponúknuť zákazníkom "o triedu lepšie služby", známe z vlakov na trase Praha - Žilina.

V typických žltých vlakoch má byť káva a ďalšie nápoje, či internet zadarmo, bezplatne aj elektrické zásuvky, dennú tlač, možnosť sledovať filmy, počúvať hudbu, či čítať elektronické knihy a využívať zábavný portál.

Pre každý vozeň RegioJet sľubuje stevarda, ktorý bude obsluhovať zákazníkov podobne, ako je to zvykom v autobusoch Student Agency. Cestujúci si budú môcť objednať aj jedlo a iné občerstvenie z reštauračného vozňa.

Hovorca Student Agency Aleš Ondrůj zatiaľ nechce konkretizovať výšku cestovného z Bratislavy do Košíc.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa jeho vyjadrenia sa však nechcú púšťať do cenovej vojny, klientov si chcú získať skôr pohodlím a službami, či výberom staníc, v ktorých vlaky zastavia.

Dá sa preto predpokladať, že cena cestovného by mala byť približne rovnaká, ako pri štátnych IC vlakoch, čiže približne 22 eur.

Keďže ZSSK na tejto trati pri prevádzke IC vlakov ročne prerobí zhruba tri milióny eur, otvára sa otázka, či s tým počíta aj RegioJet.

Ondrůj vysvetľuje, že majú oveľa nižšie náklady na rôzne režijné činnosti, takže počítajú s tým, že by sa čoskoro mali dostať do čiernych čísel. Radi by pokračovali v spolupráci so ZSSK pri predaji lístkov za províziu.

Prečítajte si tiež:Čakanie na vlak v Tatrách sa predĺžiloČítajte 

Biznis a deti

RegioJet plánuje na Slovensku využívať klimatizované vagóny pre rýchlosť až 200 km/hodinu, ťahané lokomotívami pre rýchlosť 160 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Plánujú využiť zmodernizovanú časť trate Považím od Bratislavy takmer po Trenčín na traťovú rýchlosť 160 km/h. Vozne majú mať buď veľkopriestorové oddiely, kupé pre šesť cestujúcich alebo biznis kupé pre štyroch cestujúcich.

Chystajú aj detské kupé či veľkú herňu pre deti s knihami, hrami, stavebnicami či možnosťou sledovať rozprávky. "Takých vozňov máme takmer sto a časť z nich využijeme práve na prevádzku medzi Bratislavou a Košicami", vysvetľuje Ondrůj.

Česká firma na Slovensku spustením nových liniek plánuje vytvoriť stovky pracovných miest a vytvoriť sieť prepojených železničných a autobusových liniek.

Okrem troch diaľkových autobusových spojení a železničnej trate do Žiliny na Slovensku aktuálne prevádzkuje aj osobné vlaky na trati Bratislava - Komárno.

SkryťVypnúť reklamu

Kto ešte príde

Hovorca Student Agency nevie o ďalších konkurentoch, ktorí by sa na Slovensko tento rok do vlakovej dopravy chystali, hoci nedávno sa v tejto súvislosti spomínal ich domáci rival Leo Express. Ten by chcel z Prahy do Košíc jazdiť v spolupráci so ZSSK.

"Ak by sa objavil tender na prevádzku dotovaných vlakov, určite toho tiež chceme zúčastniť," presviedča Ondrůj.

Podľa jeho slov počet cestujúcich v českých IC vlakoch RegioJet v prvom štvrťroku tohto roku stúpol oproti vlaňajšku o 37 percent.

Dopravca verí, že za celý rok sa zvýši počet ich zákazníkov o 30 percent na vyše dva milióny.

Medzi Prahou a Žilinou teraz bežne jazdia osemvozňové súpravy, ktoré plánujú ešte predlžovať. Od marca zaraďujú do každého vlaku aj vozeň s herňou pre deti.

SkryťVypnúť reklamu

Na nedotovanej rýchlikovej linke medzi Prahou a Ostravou v súčasnosti jazdia traja konkurenti, ktorí extrémne znížili ceny lístkov, takže podľa odborníkov žiadny z nich nezarába.

"V tomto prípade začala cenovú vojnu štátna spoločnosť, trpíme tým všetci," komentuje Aleš Ondrůj. Verí, že na Slovensku to bude inak.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.776
CZK 24.969
JPY 162.800
CAD 1.574
GBP 0.851
HUF 404.480
PLN 4.276
CHF 0.942
SEK 10.997

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 292
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 346
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 684
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 589
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 085
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 965
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 789
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 593
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 266
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 016
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 18 855
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 354
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 315
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 456
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 789
  8. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 5 497
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Sklad spoločnosti Amazon v Kalifornii.

Biely dom mal na spoločnosť tlačiť. Hovoril o nepriateľskom akte.


TASR
Premiér Robert Fico (v pozadí) a minister financií Ladislav Kamenický.

Na dosiahnutie cieľov sa odhaduje potreba ďalších konsolidačných opatrení.


TASR 4
Predseda predstavenstva Gotion High-tech Li Zhen, premiér  Robert Fico a generálny riaditeľ spoločnosti InoBat Marián Boček počas podpisu Memoranda o porozumení medzi vládou a spoločnosťou Gotion InoBat Batteries pri výstavbe továrne na batérie na Úrade vlády SR v novembri 2023.

Investor tvrdí, že dokumenty doplní.


7
Ilustračné foto.

Zmena má zjednodušiť aj sprehľadniť fakturáciu.


SITA 3
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 266
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 016
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 18 855
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 354
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 315
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 456
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 789
  8. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 5 497
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu