BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v minulom roku znížila stratu pri prevádzke InterCity (IC) vlakov na 1,7 milióna eur, čo je o 48,5 percenta menej ako v roku 2012.
Expresné vlaky vyššej kvality jazdiace medzi Bratislavou a Košicami, na ktoré štát nedáva železničiarom dotácie, pred dvoma rokmi prerobili ešte 3,3 milióna eur.
Ako v utorok informoval štátny železničný vlakový prepravca, dôvodom znižovania straty IC vlakov je kvalita služieb, rýchlosť prepravy v porovnaní s cestou, ako aj progresívna cenotvorba podľa troch časových pásiem zakúpenia lístka a zadresnenie nákladov.
"Cieľom pre rok 2014 je zlepšiť hospodársky výsledok IC vlakov v intenciách dlhodobého tempa znižovania straty," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová.
Prepravili státisíce ľudí
Štátne IC vlaky vlani prepravili spolu 690 tis. ľudí, pričom ich počet oproti roku predtým vzrástol o vyše dve percentá. "Tržby rástli rýchlejšie ako počet ľudí a medziročne sa zvýšili o šesť percent.
Reálne tak cestujúci kupovali lístky na dlhšiu vzdialenosť. Ľudí bude pribúdať, ak budú motivovaní cenou a službami," uviedla Morháčová. Obsadenosť IC vlakov dosahuje priemerne 70 až 75 %, ale záujem o cestovanie v jednotlivých dňoch a časoch je veľmi nerovnomerný.
IC vlaky v uplynulom roku najazdili celkovo 1,22 milióna. vlakových kilometrov (vlkm), čo je medziročne o 8,5 %, resp. o 96 tisíc kilometrov viac. V tomto roku by podľa plánu mali najazdiť približne toľko ako pred rokom. Ide o výkony mimo zmluvy medzi ministerstvom dopravy a štátnym prepravcom o výkonoch vo verejnom záujme.
Ministerstvo si pre tento rok objednalo od ZSSK výkony 29,6 milióna vlakových kilometrov, čo je v porovnaní s vlaňajškom o 500 tisíc kilometrov a 1,7 % viac. "Dlhodobo si štát objednával okolo 29 miliónov vlkm a platí, že IC vlaky tvoria približne 5 percent výkonov ZSSK," priblížila Morháčová.
Spomínajú cenovú vojnu
Štátna spoločnosť nekomentuje zámer českého súkromného prepravcu RegioJet, ktorý chce na trati Bratislava - Žilina - Košice začať 14. decembra tohto roka prevádzkovať štyri páry IC vlakov denne. Teda toľko spojení ako ZSSK.
"Zvyčajne vo svete platí, že konkurencia prináša spotrebiteľom výhody, ale v železničnom sektore je to zložitejšie," poznamenala Morháčová.
"Skúsenosti z ČR v rámci štátom nedotovanej dopravy ukazujú, že konkurencia zrazila ceny na neudržateľnú úroveň pre dopravcov, časť z nich končí so súperením a ceny rastú," dodala hovorkyňa. Štátny prepravca bude o všetkých zmenách cestujúcich aj verejnosť včas informovať.
IC vlaky boli vyňaté zo zmluvy o službách vo verejnom záujme so štátom v roku 2012. ZSSK ich odvtedy prevádzkuje na vlastné náklady a štát na ne neprispieva. V IC vlakoch sú osobitné neregulované ceny, pričom cesta z Bratislavy do Košíc vyjde na 20, 22 alebo 24 eur.
Cestujúci má pri meškaní vlaku nad 60 minút nárok na vrátenie 25 % cestovného a nad 120 minút vo výške 50 % ceny lístka. Platí to, ak meškanie zavinila ZSSK, napríklad v prípade pokazeného rušňa, ale nie, ak meškanie spôsobí počasie či zrážka vlaku s autom či s človekom.