Firmy sú na Slovensku náchylnejšie meniť dodávateľa. Dôvodom je, samozrejme, aj oveľa vyššia spotreba, ako majú domácnosti.
Pre väčšinu z nich preto zmena dodávateľa energií môže znamenať značnú finančnú úsporu. Takto sa správajú hlavne stredné a veľké spoločnosti.
Menia hlavne veľkí
Stĺpec vpravo
Nadpis
Plyn
204 veľkých, čo je 26,91 %
480 stredných, teda 16,61 %
5676 malých, teda 7,48 %
Elektrina
3661 všetky firmy spolu
Zdroj: ÚRSO
Podľa Jiřího Písaříka zo Slovakia Energy malé podniky, ktoré majú regulovanú cenu energií, sú vo vzťahu k zmene dodávateľa „myslením bližšie k domácnostiam“.
Ilustrujú to aj čísla z Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Kým v domácnostiach zmenilo plyn vlani 6,21 percenta odberateľov, malých podnikov bolo 7,48, veľkoodberateľov, ktorí zmenili plyn, bolo takmer 27 percent.
Veľmi nezaostali ani stredné podniky, plyn zmenilo takmer 17 percent.
Väčšie spoločnosti si podľa vyjadrení energofiriem samy vyhľadajú najvýhodnejšiu ponuku a rokujú s vybranou firmou.
Elektronické aukcie u nás firmy v prevažnej miere nevyužívajú.
Aukcie pre niektorých
„Väčšie firmy si dokážu zorganizovať tender na výber dodávateľa pomerne dobre. Horšia situácia je v menších firmách,“ tvrdí Písařík.
Aukcie na výber dodávateľa síce na Slovensku podľa neho využívajú niektoré firmy, je to skôr okrajová forma výberu dodávateľa.
Dávid Vlnka, riaditeľ Energie2, konštatuje, že aj firmy v Česku sa vracajú k samostatnému rokovaniu o cenách u konkrétnych dodávateľov bez účasti aukčnej spoločnosti.
„Súhlasíme však s tým, že pri určitých typoch odberu je vhodné použiť aj aukcie. Každú však treba vhodne zorganizovať, čo však býva vo väčšine prípadov problém,“ dodáva Vlnka.
Zmeniť firmu nie je ťažké
Tak ako domácnosti aj firmy robia najčastejšie chybu v tom, že si neustrážia termín ukončenia zmluvy so súčasným dodávateľom.
Zmena dodávateľa je pre domácnosti, malé firmy aj veľké podniky v podstate rovnaká.
Rozdiel je len v tom, že cena za dodávky je na rozdiel od domácností a malých podnikov neregulovaná. Je teda na rokovaní každého podniku, na akej cene sa vie s dodávateľom dohodnúť.
Po rozhodnutí o výbere dodávateľa stačí, aby odberateľ podpísal zmluvu s novým dodávateľom. Zároveň ho musí splnomocniť, aby mohol podať výpoveď súčasnému dodávateľovi a začať zmenový proces.
Firmy aj domácnosti môžu zmeniť dodávateľa 12-krát v roku, vždy k prvému dňu kalendárneho mesiaca.
V oboch segmentoch robia podľa dodávateľov zákazníci rovnaké chyby pri zmene dodávateľa. „Nevyhodnotia správne možnosť ukončenia zmluvy s pôvodným dodávateľom,“ konštatuje Jozef Ondreička z Magna E. A.
Ak zmeškajú termín podania výpovede pri zmluve na určito, dôjde k predĺženiu pôvodnej zmluvy.