SME

Cenníkové výdavky na reklamu vlani prekročili miliardu eur

Najviac peňazí išlo do televízií. Poradie značiek, do propagácie ktorých investovali zadávatelia najviac peňazí, vedú mobilní operátori.

(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Oficiálne výdavky do reklamy vzrástli v roku 2013 o 8 % a dosiahli úroveň takmer 1,039 miliardy eur. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Media Intelligence spoločnosti TNS Slovakia.

Najviac potiahli nárast reklamných výdavkov investície do televíznej reklamy, najvýraznejší prepad zaznamenala kinoreklama. Pozitívny vývoj zaznamenala aj printová reklama, presnejšie reklama v novinách. Všetky ostatné médiá v roku 2013 medziročne poklesli.

Najviac mala televízia

Najväčší, 68,3-percentný podiel na reklamnom trhu mala tradične televízna reklama, ktorá zaznamenala medziročný rast o 12,2 % na takmer 710 miliónov eur. Výrazný rast vykázala aj reklama v novinách, keď medziročne vzrástla o 9,6 % na takmer 83,5 milióna eur. Nepatrný pokles nastal v časopisoch, keď sa výdavky do reklamy znížili o 0,9 % na 91,7 milióna eur. Celkovo tak printy vzrástli o 3,8 % a z trhu reklamy si odkrojili 16,9 %.

SkryťVypnúť reklamu

Menej sa darilo aj rádiám, keď výdavky na reklamu v tomto médiu klesli o 4,4 % na takmer 77,6 milióna eur. Rozhlasové stanice majú 7,5-percentný podiel na trhu.

Outdoorová reklama dosahuje podiel 7 %, keď sa výdavky na túto formu znížili o 3,2 % na 72,6 milióna eur. Drastický pokles výdavkov o 19,2 % znamenali pre kinoreklamu podiel 0,3 % z trhu, keď dosiahli vyše 3,4 milióna eur.

Viac priestoru

Objem reklamného priestoru sa v roku 2013 zvýšil, jeho vývoj v jednotlivých médiách bol však rôzny. Nárast výdavkov do reklamy v novinách bol 9,6 %, ale nárast počtu predaných inzertných strán len 4,2 %. Naopak, časopisy napriek nepatrnému nárastu počtu predaných inzertných strán zaznamenali mierny pokles výdavkov do reklamy.

Rádiá odvysielali približne rovnaký objem reklamného času ako rok predtým, pričom výdavky do reklamy poklesli. Televízie odvysielali o 16 % reklamného priestoru viac, pričom výdavky do reklamy rástli, ale pomalšie.

SkryťVypnúť reklamu

Najviac peňazí do reklamy investovali banky, a to takmer 111 milióna eur, čo znamená medziročný nárast o 24 %. Nasledovali telekomunikační operátori s objemom reklamy takmer 100,3 milióna eur a medziročným nárastom o 18 %. Najväčší rast zaznamenali lieky, keď zadávatelia zvýšili objem peňazí o 31 %.

Reklamy na lieky tak boli v cene prevyšujúcej 79 miliónov eur. Na štvrtej priečke sa nachádzajú autá s vyše 78 miliónov eur, avšak s medziročným poklesom o 5 %. Päťku najväčších zadávateľov uzatvára odvetvie obchodu a maloobchodu, keď pri 15-percentnom raste dosiahli takmer 62 miliónov eur.

Top 10 zadávateľov investovalo do reklamy takmer štvrtinu (24 %) z celkového objemu reklamných výdavkov, pričom poradie na prvých troch miestach sa nezmenilo. Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom s takmer 52 miliónov eur a 22-percentným nárastom. Nasledovali Orange s takmer 42 miliónov eur (nárast o 10 %) a Henkel s vyše 26 miliónov eur a nárastom o 29 %. Na ďalších miestach sú Telefónica (21,7 milióna eur) a Unilever (20,6 milióna eur).

SkryťVypnúť reklamu

Poradie značiek, do propagácie ktorých investovali zadávatelia najviac peňazí, vedú mobilní operátori. Lídrom je značka Telekom, nasledujú ju Orange a O2. Hodnota reklamy značiek mobilných operátorov tvorí 11 % celkových výdavkov do reklamy v roku 2013.

Monitoring Media Intelligence vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, zľavy a bonusy. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 382 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, dvoch kino spoločností a jedného mediálneho zastupiteľstva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 4. 2025)
USD 1.137
AUD 1.775
CZK 24.922
JPY 162.280
CAD 1.575
GBP 0.850
HUF 404.040
PLN 4.271
CHF 0.939
SEK 10.962

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 551
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 257
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 706
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 039
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 146
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 932
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 830
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 430
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 212
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 745
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 987
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 942
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 571
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 735
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 968
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 871
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nákladný vlak prevážajúci osobné automobily stojí na trati počas celonárodného výpadku.

Mnohé priemyselné podniky museli prerušiť výrobu.


TASR
Ilustračná fotografia.

Sankcie sú namierené voči piatim obchodným spoločnostiam.


SITA
Jadrová elektráreň Dukovany.

Vláda schválila spôsob financovania dostavby projektu.


TASR
Európsky komisár Maroš Šefčovič.

Únia je podľa eurokomisára pripravená chrániť svoje záujmy.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 212
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 745
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 987
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 942
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 571
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 735
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 968
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 871
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu