BRATISLAVA. Doprastav, Skanska, Inžinierske stavby či Strabag sa môžu rozlúčiť so zákazkami Národnej diaľničnej spoločnosti. Tak sa dá tlmočiť odkaz, ktorý diaľničiari poslali spomínaným firmám v listoch.
Je to preto, že sa v roku 2005 zúčastnili na karteli, ktorý koncom minulého roka osvedčil Najvyšší súd, píše etrend.sk.
Najviac na tomto rozhodnutí môžu tratiť Doprastav a Skanska. Sú v hre o najväčšie diaľničné zákazky. V jednotlivých listoch ich Národná diaľničná z týchto súťaží vylučuje pre účasť v karteli.
Prídu o desiatky miliónov
Kartel
MotaEngil, Skanska DS, Strabag, Betamont, Inžinierske stavby a Doprastav sa v tendri na stavbu časti D1 Mengusovce – Jánovce dohodli na cenách.
Rozhodol tak v roku 2006 Protimonopolný úrad.
Za kartel dal firmám pokutu spolu vo výške asi 45 miliónov eur.
Rozhodnutie skončilo na súdoch.
Najvyšší súd v decembri 2013 potvrdil rozhodnutie Protimonopolného úradu.
Skanska sa s najnižšou cenou hlási v tendri o výstavbu časti R2 od Zvolena do Pstruše. Tú núka postaviť približne za 80 miliónov eur.
Rovnako tak firmu pre kartel vyradili aj zo súťaže na stavbu časti D3 smerom na Poľsko medzi Žilinou, Strážovom a Brodnom, ktorú chcela postaviť za 190 miliónov eur. To je opäť najmenej zo všetkých záujemcov.
V prípade Doprastavu, ktorý práve odpisuje v ozdravnom procese dlhy voči svojim dodávateľom, takýto list znamená, že môže zabudnúť na zákazku postaviť tunel Višňové pri Žiline. Do hry oň sa hlásil s druhou najnižšou ponukou.
Najlacnejšia bola Skanska v konzorciu so Strabagom s cenou 338 miliónov eur, ale z hry ich vyradili pre iné dôvody. Doprastav bol drahší o vyše 40 miliónov.
Megazákazku má teraz získať konzorcium talianskej spoločnosti Impregilo a firmy Dúha vo vlastníctve podnikateľa Miroslava Remetu.
Ponuka tohto konzorcia bola až tretia najlacnejšia (409 miliónov eur). Impregilo na stránke píše, že mu už štát zákazku núka a tunel začnú stavať o pár mesiacov.
Verdikt diaľničiarov nemusí byť definitívny. Vylúčení stavbári sa môžu s námietkami odvolať na Úrad pre verejné obstarávanie, čo pravdepodobne aj urobia. Zatiaľ napríklad Skanska a Strabag hlásia, že to zvážia.
Národná diaľničná sa rozhodla vyraďovať po tom, ako dostala list od Úradu pre verejné obstarávanie. Toho sa nedávno pýtala, čo si počať s verdiktom Najvyššieho súdu.
Tendrový úrad napokon začal vo veci správne konanie. Jeho výsledkom má byť zoznam firiem neželaných vo verejných obstarávaniach.
Diaľničiarov ešte predtým v liste úradníci odkázali na platný zákon a odporučili im v takýchto prípadoch prehodnotiť, či stavbárov v súťaži nechať, alebo nie.
Čaká sa aj na Ústavný súd
Ani právnici nie sú v tejto veci jednotní. Dnes platí, že do tendrov nemôžu ísť tí, o ktorých sa v posledných troch rokoch rozhodlo, že sa spojili v karteli.
Partner advokátskej kancelárie Maple & Fish Viliam Karas už dávnejšie tvrdí, že táto dnešná úprava sa netýka kartelov spred júla roku 2008.
Pre tie platí, že do súťaží nemôže ísť ten, kto sa za posledných päť rokov dopustil kartelu. Pri tendri starom deväť rokov je tak táto lehota už dávno preč.
Naopak, partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Andrej Leontiev si myslí, že aj znenie staršej verzie zákona vychádzalo z toho, že zákaz účasti na tendroch začne plynúť od právoplatného rozhodnutia súdu.
Stavbári pritom medzičasom napadli verdikt Najvyššieho súdu na Ústavnom súde. Ten môže tiež povedať, že kým nerozhodne, nemali by firmy z tendrov vyraďovať.
Okolo Veľkej noci im uplynie lehota, dokedy sa majú skladať na pokutu. Kto svoju časť zaplatí, zatiaľ nie je známe.