Inštitút finančnej politiky zverejnil porovnanie vývoja cien bankových služieb. Nehovorí o tom, ktorá banka je najdrahšia alebo najlacnejšia, ale o tom, či poplatky rastú alebo naopak.
BRATISLAVA. Minister financií Peter Kažimír ešte pred rokom sľuboval, že ministerstvo zverejní porovnanie, ako sa vyvíjajú bankové poplatky.
Ich porovnanie ukázal vo štvrtok Inštitút finančnej politiky (IFP). Zverejnil indexy bankových poplatkov za každú banku aj za celý sektor.
Čo ukázalo porovnanie
Inštitút sa bližšie pozrel na 30 poplatkov 15 bánk na Slovensku. Porovnal ich vývoj za prvých päť mesiacov tohto roka. Banky sú totiž povinné informovať o zmenách v poplatkoch dva mesiace dopredu.
Z porovnania vyplýva, že za spomínané obdobie najviac zvýšili ceny Zuno a Tatra banka.
Na web orientovaná banka Zuno zvýšila poplatok spojený s výberom hotovosti z bankomatov Tatra banky pri základnom balíku z nula, respektíve 80 centov na jedno euro.
Tatra banka zase od marca zvýšila poplatok za základný balík služieb Tatra Personal z päť na sedem eur. Obe banky sú zo skupiny Raiffeisen Bank.
Najvýraznejší pokles za prvých päť mesiacov tohto roka zaznamenala stavebná sporiteľňa Wüstenrot. Znížila poplatky za predčasné splatenie medziúveru v závislosti od doby splácanie z troch až sedem percent na dve až šesť percent z dlžnej sumy.
Celkový index poplatkov pre bežných klientov od januára do mája stúpol len mierne. Vládny inštitút sa pozrel aj na to, ako menia poplatky tri najväčšie banky z hľadiska výnosov z poplatkov a ako ich menia ostatné banky.
Vyšlo mu, že tri najväčšie banky – Slovenská sporiteľňa, VÚB banka a Tatra banka zvýšili od začiatku roka poplatky za služby o 1,6 percenta. Poplatky v ostatných bankách poklesli o 0,2 percenta.
O čom hovorí index
Index bankových poplatkov nehovorí o tom, ktorá banka má vyššie poplatky alebo naopak nižšie. Ani o tom, či ponúka lepšie alebo horšie služby ako konkurencia. Hovorí o tom, či sa poplatky v porovnávanom období zvýšili, klesli alebo sa nezmenili.
„Zvýšený index poplatkov je spôsobený len jedinou zmenou v cenníku, ktorá sa týka výberu z bankomatu. Ten však nemusí byť spoplatnený v prípade, že si klient vyberie sumu vyššiu než 50 eur,“ hovorí Mária Kecsoová, hovorkyňa online banky Zuno. Tatra banka výsledky porovnania nekomentovala.
„Klientov nepresná interpretácia indexu môže zmiasť a viesť k nesprávnym rozhodnutiam. Banka, ktorá v danom mesiaci zaznamená najvyšší rast indexu, nemusí byť automaticky tou najdrahšou,“ povedala hovorkyňa Slovenskej bankovej asociácie Zuzana Tučeková.
Analytik portálu FinancnaHitparada.sk Maroš Ovčarik hovorí, že klient sa z indexu nedozvie, či jeho banka zmenila poplatky práve za tie služby, ktoré využíva. Ani to, aké nové služby zahrnula banka do balíka služieb, ktorého cenu dvihla.
Keďže inštitút zobral za východiskovú bázu pre porovnanie rok 2013, index nehovorí o tom, ako sa banky pri poplatkoch správali dovtedy. „Je to teda jeden zo zdrojov, ktoré môžu pomôcť klientovi pri rozhodovaní, no nie rozhodujúci," povedal Ovčarik.
Ako ho zostavili
IFP chce index zverejňovať vždy tretí týždeň v každom mesiaci. Index zohľadňuje 30 poplatkov, z ktorých mala banka najvyššie výnosy. Ktoré poplatky index sleduje, Inštitút finančnej politiky nezverejnil.
„Radi by sme to urobili, no banky ako poskytovatelia údajov si to neželajú. Takéto údaje by čiastočne hovorili o obchodnej politike bánk ako sektora," povedal analytik IFP Juraj Franek.
Pri poplatkoch za balíky služieb si inštitút pomohol tromi typizovanými klientmi. Líšia sa podľa toho, ako často balík služieb využívajú alebo či majú napríklad v obľube elektronické bankovníctvo. Pri výpočte indexu sú použití vtedy, keď je možné získať na balík služieb zľavu.
Zoznam poplatkov a ich váhy sa aktualizujú raz ročne. „Každý mesiac k nim pripojíme aktuálne ceny a tak vznikne index," vysvetľuje Franek.
Práve to, že váhy poplatkov sa aktualizujú len raz ročne, považuje banková asociácia za jednu z hlavných nedostatkov metodiky.
„Z metodiky vyplýva, že index medzi jednotlivými mesiacmi nezachytáva realitu, ale ide len o odhad IFP. Tento nedostatok by sa dal odstrániť len ročným zverejňovaním indexu a zmenou metodiky zachytávajúcej priemerné ročné ceny,“ uviedla banková asociácia.
Franek hovorí, že jedinou oblasťou, kde sa čiastočne uplatňuje odhad, je odhadnutie správania typizovaných klientov pri balíkoch služieb. "Tento faktor však nie je rozhodujúci a nijakým spôsobom nenarúša celkovú výpovednú hodnotu indexu," tvrdí zase analytik IFP Franek.