Štátny vlakový nákladný dopravca zdôvodnil nárast objemu prepravy v prvom kvartáli miernejšou zimou, predzásobením najmä hutníckych podnikov v januári a februári, ako aj získaním časti nových prepráv z cestnej dopravy a od konkurencie.
BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) v prvom štvrťroku tohto roka prepravila 8,74 mil. ton tovarov.
Oproti rovnakému obdobiu vlaňajška je to o 6,3 %, resp. o 515 tis. ton viac. Štátny vlakový nákladný dopravca zdôvodnil nárast objemu prepravy v prvom kvartáli miernejšou zimou, predzásobením najmä hutníckych podnikov v januári a februári, ako aj získaním časti nových prepráv z cestnej dopravy a od konkurencie.
Spoločnosť v tomto roku predpokladá prepraviť 35 mil. až 36 mil. ton tovarov, teda približne rovnako ako vlani.
Najväčšie objemy prepravy v prvom kvartáli tradične zaznamenala železná ruda, ktorá tvorila takmer 36 %, následne kovy 16 % a uhlie 13%.
"Najväčšie nárasty v absolútnom vyjadrení zaznamenala železná ruda - medziročne takmer o 300 tis. ton kvôli predzásobeniu a sčasti získaniu nových prepráv, ktoré v minulosti obchádzali SR," priblížil pre agentúru SITA hovorca ZSSK Cargo Martin Halanda.
Preprava dreva vzrástla o 100 tis. ton, keďže spoločnosti sa už niekoľko rokov darí získavať späť časť prepráv z cestnej dopravy.
Pri iných komoditách zaznamenala štátna spoločnosť minimálny pokles. Prepravu kovov znížila o 29 tis. ton najmä pre nižší objem vo zvoze železného šrotu pre oceliarne a uhlia o 26 tis. ton.
"Na jednej strane sme získali nové tranzitné prepravy, na druhej strane bol realizovaný nižší objem pre teplárne kvôli miernejšej zime a tender na prepravu uhlia do Elektrárne Nováky vyhral súkromný železničný operátor," dodal Halanda.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a. s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť má základné imanie 401,646 mil. eur.