BRATISLAVA. Ani posledné kolo rokovaní medzi vedením bratislavskej automobilky Volkswagen so zamestnancami neprinieslo takú dohodu o platoch, s ktorou by boli zamestnanci spokojní.
Šéf odborárov Zoroslav Smolinský, preto otvorene hovorí o štrajku. „Teraz sa budeme koncentrovať vyslovene na prípravu štrajku,“ povedal.
Otázniky okolo štrajku
Volkswagen
V závode v Bratislave vyrába modely Volkswagen Touareg, Audi Q7, Volkswagen up! aj e-up!, Seat Mii, Škoda Citigo a karosérie Porsche Cayenne.
Vo fabrike robí 9400 ľudí s priemerným platom 1540 eur.
Automobilka skončila minulý rok so ziskom 176 miliónov eur pred zdanením.
Ako bude štrajk vyzerať a či sa pásy automobilky zastavia, Smolinský nekonkretizoval. O forme štrajku sa vraj ešte nerozhodlo.
Jasné nie je ani to, kedy by sa mohol začať.
Smolinský pripúšťa, že vedenie závodu by ešte teoreticky mohlo prísť s nejakým akceptovateľným návrhom, diskutovať sa už ale nechystajú.
Na neúspešnom rokovaní manažment automobilky odborárom núkal rast platov o šesť percent.
V skutočnosti by to však fungovalo tak, že by skrátil preplácaný pracovný čas a namiesto 37,5 hodiny týždenne by zamestnanci dostali zaplatené iba za 36 hodín.
Reálne čísla by boli iné
Návrh zamestnávateľa by teda znamenal, že po znížení počtu preplatených hodín by sa ľudia v automobilke dostali v priemere o štyri percentá menej.
Platy by sa im tak zvyšovali nie o avizovaných šesť, ale len o 1,6 percenta.
Volkswagen to vidí inak. "Dohoda bola dosiahnutá v 19 z 20 bodov, ako napríklad v zvýšení tarifných miezd o 2,4 percenta od apríla 2014 a ďalších 2,3 percenta od januára 2015. Keďže však nová kolektívna zmluva nebola dohodnutá, platnosť tej aktuálnej sa predlžuje do marca 2015," povedal hovorca bratislavského závodu Vladimír Machalík.