BRATISLAVA. Štátny nákladný železničný prepravca Cargo presunie všetky svoje vagóny do dcérskej firmy a v nej potom súkromník odkúpi majoritný podiel.
Takéto plány na ozdravenie zadlženej štátnej firmy už dlhšiu dobu prezentuje ministerstvo dopravy aj samotná štátna firma. Celá transakcia sa jej ale odďaľuje a komplikuje.
Najnovšie platí, že ak sa s ponukou o podiely prihlási Cargu viac ako jeden záujemca do konca mája, potom zorganizuje štát elektronickú aukciu, aby určila víťaza.
Čakajú čo povie trh
Súkromník v štátnej firme
Čo sa má diať
Do dcérskej firmy Cargo Wagon sa presunie asi 12 700 vagónov.
66-percentný podiel vo firme sa predá súkromníkovi.
Štát očakáva príjem asi 200 mil. eur.
Cargo si bude musieť zhruba 8200 vagónov prenajímať naspäť v cene 10,35 eur za vozeň na jeden deň. Ročne tak môže zaplatiť približne 30 mil. eur.
Cargo cez svojho hovorcu Martina Halandu odkázalo, že to neznamená, že by očakávali iba jedného záujemcu. Má ísť iba o technickú informáciu.
"Koľko napokon dostaneme ponúk závisí od investorov a nie od nás, aukcia má zmysel pri dvoch a viacerých ponukach, pri jednej nie," vysvetľuje Halanda.
To, že firma nerobí rovno elektronickú aukciu ale ráta aj s možnosťou, že sa jej prihlási iba jedna ponuka by však korešpondovalo s tým, o čom sa šepká na trhu.
Záujemcovia vraj majú problém zohnať na transakciu od bánk potrebnú hotovosť.
S výnimkou jedného. Má ním byť Slovenská plavba a prístavy. Aj tu ale údajne jej financujúca banka žiada odplatou za podporu záujemcu o podiely prísľub, že samotné Cargo jej vyplatí staré úvery, ktoré banke dlhuje.
Malo by ísť o Tatra banku. Tá sa k veci nevyjadrila, keďže ide o bankové tajomstvo.
Nevedno ani koľko banke štátna firma dlhuje. Isté je to, že nákladný železničný prepravca za sebou vlečie dlhy vo výške niekoľko sto miliónov eur.
Prebiehajúci tender nekomentuje ani Slovenská plavba a prístavy.
Prídu zahraničné ponuky?
Okrem nej sú stále v hre aj ďalší záujemcovia. Skloňuje sa Eco-Invest podnikateľa Milana Fiľa, ale aj zahraničné firmy ako je švajčiarska AAE či francúzske Nacco.
Predloženie ponuky od zahraničných hráčov je vraj pre nastavenie podmienok tendra prinajmenšom otázne.
Víťaz tendra by mal prevziať 66-percentný podiel vo firme Cargo Wagon, na ktorú sa prevedie vyše 12-tisíc vagónov. Z nich viac než 8-tisíc si bude musieť štátne Cargo spätne prenajímať.
Súkromník má vstúpiť aj do ďalšej dcéry Carga. Ide o Cargo Intermodal, ktorá sa má venovať prekládke tovarov. V tomto prípade sa predaj podielov naťahuje ešte viac.
"Výber investora neukončíme skôr ako v septembri tohto roka. K posunu sme pristúpili opäť na základe žiadosti potenciálnych investorov o dodatočné podklady a z dôvodu zložitosti celej transakcie," povedal Halanda.