BRATISLAVA. Slováci vlani minuli v obchodoch 18,3 miliardy eur. V porovnaní s rokom 2012 ale tržby slovenských maloobchodníkov v reálnom vyjadrení stagnovali, keďže vzrástli iba o 0,1 %.
V najnovšom Analytickom týždenníku na to upozorňujú analytici Poštovej banky na základe údajov Štatistického úradu o vývoji maloobchodných tržieb za rok 2013.
Ak by všetci občania nakupovali rovnako, maloobchodné tržby vo výške 18,3 miliardy eur by predstavovali v prepočte na jednu domácnosť dennú útratu v sume 27 eur.
Ako však priblížili analytici banky, každá domácnosť má odlišnú štruktúru výdavkov a iné nákupné zvyklosti.
Kde sa najviac zarábalo
Najviac sa vlani podarilo zarobiť obchodníkom z Bratislavského kraja. Ich tržby tvorili z tých celoslovenských až 47 %.
Podiel bratislavského maloobchodu tak bol podľa analýzy banky najvyšší za posledné desaťročie.
Podiel tržieb maloobchodu v ostatných regiónoch Slovenska sa vlani pohyboval od 5,5 % v Košickom kraji do 9,1 % v Nitrianskom kraji. Ako konštatovali analytici, medziročne vyššie tržby maloobchodníkov evidovala polovica regiónov.
Takmer polovica tržieb skončila v rukách bratislavských obchodníkov z viacerých dôvodov.
"Bratislava a jej okolie sú u obchodníkov obľúbené pre vyššiu hustotu obyvateľstva, lepšie zárobky, a teda i vyššiu kúpnu silu," vysvetlili analytici banky. Väčšia plocha obchodných priestorov je zároveň v hlavnom meste dôsledkom aj toho, že ak má na Slovensko prísť nová značka, tak sa väčšinou usídli v Bratislave alebo v jej bezprostrednom okolí.
Slovenskí spotrebitelia v minulom roku minuli najviac peňazí, a to až 8,3 miliardy eur, v nešpecializovaných predajniach.
Rôzne supermarkety a hypermarkety tak mali na celkových tržbách maloobchodu SR podiel až 45,2 %. Sumu 3,3 miliardy eur utŕžili spolu predajcovia ostatného tovaru, akým je oblečenie, kozmetika, šperky alebo lieky.
Predajcom pohonných látok sa podarilo vlani spolu utŕžiť dve miliardy eur a v obchodoch s nábytkom, elektronikou či iným tovarom pre domácnosti občania celkovo minuli 1,8 miliardy eur.
Tržby internetových obchodov, respektíve obchodov mimo predajní, stánkov a trhov, v roku 2013 predstavovali 1,6 miliardy eur.
"Obľúbená forma nakupovania cez internet sa tak na celkových tržbách dosiahnutých slovenskými maloobchodníkmi podieľala takmer 9 %," dodali analytici Poštovej banky.