Železnice Slovenskej republiky v minulom roku medziročne zvýšili zisk 2,6 násobne. je to najmä vďaka rozhodnutiu vlády, na základe ktorého štát kompenzuje finančné dopady pre železnice z dôvodu zníženia poplatkov.
BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v minulom roku dosiahli zisk 45,19 milióna eur, čo je medziročne 2,6-násobne, resp. o 27,56 milióna eur viac.
Na rast zisku štátneho správcu železničnej infraštruktúry malo výrazný vplyv rozhodnutie vlády z 10. júla 2013, kedy schválila návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy.
Štát totiž kompenzuje finančné dopady pre železnice v celkovej výške 67,5 milióna eur z dôvodu zníženia poplatkov pre dopravcov za používanie koľajníc od 1. júla 2013 do 31. decembra 2016.
"Bez vplyvu uvedeného uznesenia by ŽSR dosiahli výsledok hospodárenia vo výške 11,691 milióna eur," informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková s tým, že zároveň možno hodnotiť tento ukazovateľ ako pozitívny.
Detailnejší pohľad na čísla
Celkové výnosy železníc vlani predstavovali 480,99 milióna eur, čo je oproti roku 2012 o 2,1 percenta, alebo o 10,19 milióna eur menej.
Štát poskytol spoločnosti dotáciu na fixnú časť ekonomicky oprávnených nákladov pri prevádzke koľajníc a staníc v objeme 260 miliónov eur.
Tržby z predaja vlastných služieb dosiahli 205,65 milióna eur, z toho poplatky za prístup na železničnú infraštruktúru 92,41 milióna eur.
Celkové vlaňajšie náklady ŽSR vo výške 435,8 milióna eur medziročne klesli o 8 %, alebo o 37,75 milióna eur. Z toho náklady na prevádzku železničnej infraštruktúry dosiahli 349,55 milióna eur a znížili sa o 2,2 %.
ŽSR dosiahli vyššie tržby z úhrady za prístup k železničnej infraštruktúre v spojitosti s vyššími dopravnými výkonmi.
Finančné výnosy sa podľa spoločnosti zvýšili najmä z dôvodu zúčtovania rozpustenia dotácií spätne za roky 2009 až 2012.
Vzrástli aj výnosy z predaja ostatných služieb, a to najmä v oblasti predaja trakčnej elektriny, telekomunikačných služieb a doplnkových služieb pri využívaní železničnej infraštruktúry.
"Na hospodárenie ŽSR v roku 2013 mali na strane nákladov najväčší vplyv najmä nižšie náklady na prijaté služby, opravy a udržiavanie a osobné náklady z dôvodu nižšieho prepočítaného počtu zamestnancov," priblížila Pavliková.