BRATISLAVA. Aj keď bločková lotéria prinesie podľa doterajších odhadov štátu málo, vláda v nej bude pokračovať.
Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií odhadol v analýze, ktorú v pondelok ukázal, jej potenciálny výnos na sedem až osem miliónov eur ročne.
To je asi 0,2 percenta zo sumy, ktorú štát vyberie ročne na dani z pridanej hodnoty (DPH).
Ministerstvo financií viac ako o možnom výnose hovorí o vzdelávacej úlohe bločkovej lotérie.
„Z analýzy vyplýva, že bločková lotéria plní svoj edukačný cieľ, teda šíriť myšlienku, že normálne je platiť dane, a nie sa ich plateniu vyhýbať,“ argumentuje.
Predpokladané zlepšenie výberu DPH vďaka bločkovej lotérii ministerstvo zase prirovnáva k sume, ktorú štát vyčlenil na zlepšenie platov vysokoškolských učiteľov.
Ako chcú zvýšiť výnos
Inštitút finančnej politiky napriek tomu v analýze uvažuje o opatreniach, ktoré by „po úvodnej edukatívnej fáze“ pomohli bločkovej lotérii.
Inštitút predpokladá, že pozitívny vplyv lotérie, ktorá funguje od septembra minulého roku, by mohol byť najvyšší v maloobchode a reštauračných službách.
Dospel k tomu tak, že porovnal, v ktorých sektoroch v druhej polovici roka 2013 medziročne najrýchlejšie rástli tržby.
Štát by sa mal preto zamerať na zvýšenie atraktívnosti registrácie bločkov z malých prevádzok v maloobchode a reštauráciách. Podľa inštitútu by pomohla ponuka nových produktov, no aj zvýšenie cien v druhej šanci.
Keďže je veľká časť transakcií v sektore služieb skôr na faktúru, mohlo by pomôcť napríklad rozšírenie bločkovej lotérie aj na faktúry konečným spotrebiteľom.
No zatiaľ sú s tým spojené technické problémy.
Inštitút hovorí aj o účinnejšom využívaní údajov o potenciálne chybných či podvodných pokladniciach. Lepšie sa dajú využívať aj podnety od občanov.
Koľko daniari vybrali od podnikateľov na pokutách vďaka lotérii, nie je jasné.
Aké sú náklady
Ministerstvo financií obhajuje bločkovú lotériu aj tak, že porovnáva jej potenciálny ročný výnos s nákladmi na jej rozbehnutie a propagáciu. A tie sú nižšie.
Počiatočné náklady na spustenie, prevádzku a náklady na marketing dosiahli vlani a čiastočne v tomto roku 1,6 milióna eur. Od septembra sa vyplatili výhry vo výške 378tisíc eur.
Tipos predpokladá, že v tomto roku pôjde na výhry 1,26 milióna eur. Na marketingovú podporu bude vyčlenených 426tisíc eur, na ďalšie náklady 50tisíc eur.
Do bločkovej lotérie sa zapojilo doteraz aspoň raz asi 450tisíc ľudí. Záujem o lotériu od septembra klesal, výnimkou bol december.
Od začiatku tohto roka sa počet registrovaných bločkov stabilizoval na úrovni okolo troch miliónov.