Trh s autobusmi klesá, znižujú sa aj ceny a vybavenosť autobusov. Viacerí výrobcovia presunuli fabriky do Poľska alebo Turecka. Volkswagen získal po MANe aj Scaniu, očakáva sa konsolidácia ich výroby.
MNÍCHOV - BRATISLAVA. Nemecký výrobca nákladných áut a autobusov MAN sa rozhodol zasiahnuť do svojej stratovej autobusovej divízie. Presúva výrobu autobusov Neoplan zo saského Plauenu v bývalej NDR do Turecka. Od marca budúceho roka sa budú vyrábať v hlavnom meste Ankare.
V Plauene sa vyrábajú diaľkové a regionálne autobusy. Pred časom sa tam produkovali aj poschodové mestské autobusy pre nemecké hlavné mesto Berlín.
Továreň v Plauene zatvoria a o miesto príde 420 zamestnancov plauenského závodu. Dostanú však pracovné ponuky v 35 kilometrov vzdialenom Zwickau, kde sa montujú automobily Volkswagen. Vedenie MANu, ktorý je dcérou koncernu Volkswagen, o tom informovalo dnes v Mníchove.
Autobusy nelákajú
Člen správnej rady MAN Anders Nielsen uviedol, že sa rozhodnutie o preložení produkcie prijímalo vedeniu veľmi ťažko, ale výrobcom autobusov sa teraz nedarí v celej Európe.
Podľa neho musí byť výrobná sieť efektívnejšia, pretože vlani sa na rozdiel od výroby nákladných áut dostala ešte hlbšie do červených čísel. Vlani prerobila 64 miliónov eur a iba za prvý štvrťrok 2014 pribudol mínus za ďalších 24 miliónov eur.
Dopyt po autobusoch v Európe je na historickom minime, objednáva sa najmä menej autobusov s luxusným vybavením. Dcéra Volkswagenu počíta aj tento rok s poklesom predaja Neoplanov.
Zúrivosť v Sasku
Podľa internetového portálu arcor.de bola nálada na stretnutí zamestnancov s vedením podniku agresívna. "Vládli zúrivosť a šok, pretože rozhodnutie bolo pre nich prekvapením," tvrdí Stefan Kademann z miestnej pobočky odborov IG Metall.
MAN čaká v najbližších rokoch ďalšia konsolidácia potom, čo Volkswagen získal rozhodujúci podiel vo švédskom konkurentovi Scania, ktorý tiež vyrába luxusné autobusy. Predpokladá sa, že časť výroby sa spojí, aby sa zvýšila efektivita.
Produkciu preložilo v posledných rokoch do lacnejších krajín už viacero výrobcov. Volvo napríklad vlani zavrelo svoj závod vo švédskom Saeffle a presunulo výrobu do poľskej Wroclawi, kde časť autobusov vyrábala už predtým. O prácu pritom prišlo tristo pracovníkov. Ako dôvody Volvo uviedlo klesajúci dopyt a ceny autobusov.
Volvo otvorilo svoj závod v Poľsku už v roku 1996 a neskôr doň stiahla montáž autobusov z Fínska, Rakúska a Francúzska. Vlani nasledoval švédsky závod. Celkovo vo Wroclawi pracuje pre Volvo vyše 1500 ľudí.
Poľsko sa postupne stalo centrom výroby autobusov v Európe. MAN tam podľa portálu gtai.de vyrobí vyše 1500 kusov ročne, Volvo a miestny producent Solaris vyše tisíc a ďalších päťsto Scania. Okrem Solarisu vyrábajú ostatní hlavne na vývoz. Poľsko patrí medzi najväčších výrobcov autobusov v Európe spolu s Nemeckom, Švédskom a Francúzskom.
Autor: pk