SME

Výroba autobusov sa presúva do lacnejších krajín

V Poľsku už vyrábajú MAN, Volvo i Scania, ďalšie stovky pracovných miest idú do Turecka

Nových autobusov treba stále menej po celej Európe.Nových autobusov treba stále menej po celej Európe. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Trh s autobusmi klesá, znižujú sa aj ceny a vybavenosť autobusov. Viacerí výrobcovia presunuli fabriky do Poľska alebo Turecka. Volkswagen získal po MANe aj Scaniu, očakáva sa konsolidácia ich výroby.

MNÍCHOV - BRATISLAVA. Nemecký výrobca nákladných áut a autobusov MAN sa rozhodol zasiahnuť do svojej stratovej autobusovej divízie. Presúva výrobu autobusov Neoplan zo saského Plauenu v bývalej NDR do Turecka. Od marca budúceho roka sa budú vyrábať v hlavnom meste Ankare.

V Plauene sa vyrábajú diaľkové a regionálne autobusy. Pred časom sa tam produkovali aj poschodové mestské autobusy pre nemecké hlavné mesto Berlín.

SkryťVypnúť reklamu

Továreň v Plauene zatvoria a o miesto príde 420 zamestnancov plauenského závodu. Dostanú však pracovné ponuky v 35 kilometrov vzdialenom Zwickau, kde sa montujú automobily Volkswagen. Vedenie MANu, ktorý je dcérou koncernu Volkswagen, o tom informovalo dnes v Mníchove.

Autobusy nelákajú

Člen správnej rady MAN Anders Nielsen uviedol, že sa rozhodnutie o preložení produkcie prijímalo vedeniu veľmi ťažko, ale výrobcom autobusov sa teraz nedarí v celej Európe.

Podľa neho musí byť výrobná sieť efektívnejšia, pretože vlani sa na rozdiel od výroby nákladných áut dostala ešte hlbšie do červených čísel. Vlani prerobila 64 miliónov eur a iba za prvý štvrťrok 2014 pribudol mínus za ďalších 24 miliónov eur.

Dopyt po autobusoch v Európe je na historickom minime, objednáva sa najmä menej autobusov s luxusným vybavením. Dcéra Volkswagenu počíta aj tento rok s poklesom predaja Neoplanov.

SkryťVypnúť reklamu

Zúrivosť v Sasku

Podľa internetového portálu arcor.de bola nálada na stretnutí zamestnancov s vedením podniku agresívna. "Vládli zúrivosť a šok, pretože rozhodnutie bolo pre nich prekvapením," tvrdí Stefan Kademann z miestnej pobočky odborov IG Metall.

MAN čaká v najbližších rokoch ďalšia konsolidácia potom, čo Volkswagen získal rozhodujúci podiel vo švédskom konkurentovi Scania, ktorý tiež vyrába luxusné autobusy. Predpokladá sa, že časť výroby sa spojí, aby sa zvýšila efektivita.

Produkciu preložilo v posledných rokoch do lacnejších krajín už viacero výrobcov. Volvo napríklad vlani zavrelo svoj závod vo švédskom Saeffle a presunulo výrobu do poľskej Wroclawi, kde časť autobusov vyrábala už predtým. O prácu pritom prišlo tristo pracovníkov. Ako dôvody Volvo uviedlo klesajúci dopyt a ceny autobusov.

SkryťVypnúť reklamu

Volvo otvorilo svoj závod v Poľsku už v roku 1996 a neskôr doň stiahla montáž autobusov z Fínska, Rakúska a Francúzska. Vlani nasledoval švédsky závod. Celkovo vo Wroclawi pracuje pre Volvo vyše 1500 ľudí.

Poľsko sa postupne stalo centrom výroby autobusov v Európe. MAN tam podľa portálu gtai.de vyrobí vyše 1500 kusov ročne, Volvo a miestny producent Solaris vyše tisíc a ďalších päťsto Scania. Okrem Solarisu vyrábajú ostatní hlavne na vývoz. Poľsko patrí medzi najväčších výrobcov autobusov v Európe spolu s Nemeckom, Švédskom a Francúzskom.

Autor: pk

Turecko

Ľudia skandujú počas protestného zhromaždenia pred väznicou Silivri, kde sa v apríli začal proces so zadržaným starostom Istanbulu a prezidentským kandidátom opozičnej tureckej Republikánskej ľudovej strany (CHP) Ekremom Imamogluom.

Medzi zadržanými sú aj vysokí úradníci istanbulskej samosprávy.


TASR
Ľudia po zemetrasení v Istanbule.

Viacerí sa zranili, keď pri otrasoch v panike vybiehali z budov.


TASR
Súvisiace témy: Nemecko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.776
CZK 24.969
JPY 162.800
CAD 1.574
GBP 0.851
HUF 404.480
PLN 4.276
CHF 0.942
SEK 10.997

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 204
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 4 796
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 672
  4. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 629
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 039
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 909
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 716
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 453
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 225
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 736
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 15 284
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 323
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 8 102
  6. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 7 631
  7. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 427
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 075
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Zmena má zjednodušiť aj sprehľadniť fakturáciu.


SITA 2
Ilustračné foto.

K poklesu prispelo najmä výrazné zníženie dôvery medzi spotrebiteľmi.


TASR
Ilustračné foto.

Tržby spoločnosti sa v znížili medziročne o dve percentá.


TASR
Veronika Remišová.

Poslanci kritizujú vládu za to, že rozdáva financie z plánu obnovy.


TASR 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 225
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 736
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 15 284
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 323
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 8 102
  6. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 7 631
  7. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 427
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 075
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu