Súkromné diaľnice sa v minulosti extrémne predražovali. Štát teraz vyberá toho, kto postráži cenu PPP diaľnic pri Bratislave.
BRATISLAVA. Víťaz súťaže o to, kto bude radiť štátu pri najbližších diaľničných PPP projektoch, získa od štátu kontrakt za približne šesť miliónov eur. Napriek tomu je tento tender v brandži mimoriadne sledovaný.
V konečnom dôsledku totiž ovplyvní objednávky štátu za možno až štyri miliardy eur a a postupnými splátkami diaľnice ovplyvní verejné financie na tridsať rokov.
Poradca pre PPP radí, ako stavebné firmy vyberať, aké podmienky im nastaviť či aké diaľničné skúsenosti by mal vyvolený PPP stavbár mať.
Hrá sa o obchvat Bratislavy a časť južnej R7.
Už v úvode poradcovského tendra má štát problém. Úrad pre verejné obstarávanie dostal námietku od Advokátskej kancelárie Michal Mandzák, ktorá v podmienkach súťaže vidí diskrimináciu niektorých záujemcov.
Prekáža jej napríklad, že štát vyžaduje od súťažiacich referenciu na finančné poradenstvo pri PPP, no berie len skúsenosť z práce pre objednávateľa, nie pre dodávateľa - stavebné firmy.
Trikrát PPP
- Stavebné náklady na plánované súkromné diaľnice v okolí Bratislavy sa odhadujú na 1,5 miliardy eur.
- Pri PPP sa súkromníkovi spláca nielen stavba diaľnice, ale aj úvery na ňu a údržba cesty či jej obvykle 30-ročná prevádzka.
- Jediný PPP projekt, ktorý sa u nás dostaval, je R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami vrátane obchvatu Banskej Bystrice. Stavba asi 51 kilometrov cesty stála necelých 900 miliónov eur. Celková cena projektu sa však šplhala k štyrom miliardám eur.
- Prvý balík PPP, ktorý bol neskôr zrušený, poskladala prvá vláda Roberta Fica zo 75 km diaľnice D1. Zadala ich stavať konzorciu, v ktorom boli aj Doprastav s Váhostavom s cenou 9 mld. eur.
- Tretí balík PPP bol tiež neskôr zrušený. Tvorilo ho 30 km diaľnice okolo Žiliny. Zákazku získalo konzorcium okolo firmy Hochtief s cenou 8,5 miliardy eur.
Bližší pohľad na podmienky poradcovania zasa núti spomenúť si na PPP tendre, ktoré sa na Slovensku rozbiehali v minulosti.
Vyhodnotené boli tri, ale napokon sa reálne postavila iba jedna z týchto diaľnic. Zvyšné dve zrušila vláda Ivety Radičovej s vysvetlením, že sú predražené.
Ministerstvo dopravy žiada od budúcich poradcov skúsenosť s troma PPP projektmi, z ktorých aspoň jeden musel dospieť k úspešnej zmluve. Dnes očakáva obálky od záujemcov.
Znamená to, že ak firmy prihlásia referenciu aj z dvoch tendrov, ktoré štát neskôr vyhodnotil ako pre neho nevýhodné, v aktuálnej súťaži sa im to zoberie ako riadna kvalifikácia pre ďalšiu prácu pre štát.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček hodnotí podmienky ako prísne a primerané veľkosti projektu.
Napríklad každá skúsenosť, ktorú pýtajú, sa má týkať PPP projektov v hodnote najmenej 500 miliónov eur.
Keďže ich žiada tri, dokopy je to 1,5 miliardy, čo je približne toľko, koľko sa odhaduje cena stavby D4 a R7 dokopy.