BRATISLAVA. Google zosadil Apple a stal sa najhodnotnejšou značkou sveta. Podľa aktuálneho rebríčka hodnoty značiek Brandz hodnota značky americkej internetovej firmy dosiahla 159 miliárd dolárov, čo predstavuje medziročný nárast o 40 percent.
Po troch rokoch na vrchole sa Apple zosunulo na druhú priečku, keď hodnota značky výrobcu iPhonu klesla o 20 % na 148 miliárd dolárov. Tretiu pozíciu si udržala značka IBM, ktorá má hodnotu 108 miliárd dolárov.
"Google sa ukázal ako neskutočne inovatívny s Google Glass, investíciami do umelej inteligencie a množstvom partnerstiev, ktoré umiestňujú jeho operačný systém Android do iných druhov tovarov napríklad do áut. Všetky tieto aktivity... naviac prichádzajú v dobe, kedy Apple spomaľuje svoje tempo," povedal Nick Cooper, riaditeľ divízie firmy Millward Brown Optimor, ktorá rebríček vypracovala pre WPP.
"Čo určite stojí za povšimnutie, je spôsob, akým sa silné značky spamätali. Sedemdesiatjeden značiek z tohtoročného Top 100 tu boli už v roku 2008," povedal riaditeľ The Store, WPP David Roth.
Súhrnná hodnota značiek z v rebríčku, ktorý sleduje okrem finančných dát i názory zákazníkov značky, sa od svojho prvého uvedenia v roku 2006 takmer zdvojnásobila. Prvá stovka má dnes hodnotu 2,9 bilióna dolárov.
Top 10 firiem v rebríčku Brandz 2014
Značka | Hodnota (v miliónoch USD) | Zmena hodnoty oproti minulému roku | Zmena pozície v rebríčku | |
1. | 158843 | +40% | +1 | |
2. | Apple | 147880 | -20% | -1 |
3. | IBM | 107541 | -4% | |
4. | Microsoft | 90185 | +29 | +3 |
5. | McDonald's | 85706 | -5% | -1 |
6. | Coca-Cola | 80683 | +3% | -1 |
7. | Visa | 79197 | +41% | +2 |
8. | AT&T | 77883 | +3% | -2 |
9. | Marlboro | 96341 | -3% | -1 |
10. | Amazon | 64255 | +41% | +4 |