BRUSEL. Nákladné autá, autobusy a autokary budú mať podľa novej stratégie, ktorú dnes prijala Európska komisia (EK), menšiu spotrebu paliva a nižšie emisie oxidu uhličitého (CO2).
Komisia pripomenula, že ťažké úžitkové vozidlá sú zodpovedné približne za jednu štvrtinu emisií CO2 z cestnej dopravy v EÚ. Bez prijatia opatrení by emisie z tohto typu vozidiel v období rokov 2030 až 2050 zostali približne na súčasných neudržateľných úrovniach.
Spotreba má klesnúť
"Prijali sme ďalšie kroky na zníženie emisií z cestnej dopravy. Najprv sme regulovali osobné autá a dodávky a dostavili sa výsledky: emisie sa znížili, znečistenie ovzdušia je na ústupe a inovačnejšie vozidlá s nižšou spotrebou paliva sú dnes dostupné pre spotrebiteľov. Preto sa teraz zameriavame na nákladné autá a autobusy," uviedla v tejto súvislosti eurokomisárka pre oblasť klímy Connie Hedegaardová.
Nové opatrenia podľa komisárky povedú časom k zníženiu emisií CO2 aj z týchto vozidiel, ušetria peniaze prevádzkovateľov a zredukujú závislosť EÚ od dovozu ropy.
Dnes prijatá stratégia je prvou, ktorá sa na úrovni EÚ zaoberá emisiami z ťažkých úžitkových vozidiel.
Stratégia sa zameriava na krátkodobé opatrenia, ktorých cieľom je potvrdzovanie, hlásenie a monitorovanie emisií z týchto áut.
Stanovia limity
Doteraz bolo náročné porovnávať ťažké úžitkové vozidlá, a to najmä z dôvodu, že dostupné modely a veľkosti nákladných áut sa do značnej miery líšia v dôsledku ich výrazného prispôsobovania potrebám trhu a zároveň sa vyrábajú v oveľa menších množstvách ako osobné autá a dodávky.
Komisia preto vyvinula nástroj počítačovej simulácie (VECTO) na meranie emisií CO2 z nových vozidiel. S podporou tohto nástroja má EK v úmysle predložiť na budúci rok legislatívne návrhy, podľa ktorých by sa museli emisie CO2 z nových ťažkých úžitkových vozidiel potvrdzovať, hlásiť a monitorovať.
V strednodobom horizonte bude najzrejmejšou možnosťou stanoviť záväzné obmedzenia priemerných emisií CO2 z novo zaevidovaných ťažkých úžitkových vozidiel, ako je to už praxou v prípade osobných áut a dodávok.
Zo štúdií uskutočnených v rámci prípravy stratégie vyplýva, že najmodernejšími technológiami sa môže dosiahnuť nákladovo efektívne zníženie emisií CO2 z nových ťažkých úžitkových vozidiel najmenej o 30 %.
Emisie z nových ťažkých úžitkových vozidiel predstavujú asi štvrtinu emisií z cestnej dopravy a 5 % celkových emisií skleníkových plynov v EÚ.