- Našiel som chybu vo vyúčtovaní, ale nechal som to tak. Ide o vyrátavanie osobomesiacov, napriek tomu, že som hlásil zmenu. Tento rok je tam chyba opäť. Môžem reklamovať tohtoročné aj vlaňajšie vyúčtovanie spolu teraz?
Áno, môžete. Lehota reklamácie by mala byť vždy vyznačená priamo vo vyúčtovaní – 15 alebo 30 dní – na základe Zmluvy o spoločenstve alebo Zmluvy o výkone správy. Ak ste zmenu počtu osôb nahlásili (čo vám zákon aj ukladá), táto zmena mala byť správcom alebo spoločenstvom akceptovaná. Vyúčtovanie ako také však môžete reklamovať aj v lehote premlčania podľa Občianskeho zákonníka, to znamená do troch rokov od prevzatia vyúčtovania.
Čítajte aj: Ďalší nedoplatok vo vyúčtovaní? Nevzdajte to len tak
- Od januára máme nového správcu. Bude vyúčtovanie posielať on alebo ešte ten starý? Neboli sme s ním spokojní, radšej by sme boli, keby vyúčtovanie spravil ten nový.
Ak správca končí svoju činnosť, je povinný 30 dní pred jej skončením, najneskôr v deň skončenia činnosti, predložiť vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome správu o svojej činnosti týkajúcej sa tohto domu a odovzdať všetky písomné materiály, ktoré súvisia so správou domu vrátane vyúčtovania použitia fondu prevádzky, údržby a opráv a úhrad za plnenia. Zároveň je povinný previesť zostatok majetku vlastníkov na účtoch v banke na účty nového správcu alebo spoločenstva. (§ 8a ods. 2 zákona 182/1993 Z. z.)
- Správca sa pomýlil a moje vyúčtovanie doručil susedovi. Nepáči sa mi to, sused nemá čo pozerať do môjho vyúčtovania, ale na obálke bolo jeho meno. Aké mám možnosti? Môžem za takéto zlyhanie správcu žiadať zľavu na poplatku za správu?
Zľavu na poplatku za správu nemôžete žiadať, ale môžete sa obrátiť na Úrad na ochranou osobných údajov so žiadosťou o posúdenie, či chybným postupom správcu došlo k poškodeniu „zverejnením“ údajov o platbách a spotrebe v byte.
- Vo vyúčtovaní sa neviem zorientovať. Máme tam v časti Samostatné vyúčtovanie vykurovacích nákladov podľa PRVN graf Porovnanie spotreby tepla za predchádzajúce obdobie - dva stĺpce za rok 2012 a 2013. V grafe ale chýbajú akékoľvek hodnoty. Vidím, že spotreba narastá, ale netuším, koľko. Je to vôbec správne? V tabuľkách je len rok 2013, musím sama študovať vlaňajší dokument? Nik nepredpisuje, aby uvádzali pri porovnávaní aj čísla?
V prípade, že sú u konečných spotrebiteľov osadené pomerové rozdeľovače tepla na vykurovacích telesách a ich odpočet a vyúčtovanie zabezpečuje externá organizácia, vyúčtovanie nákladov na teplo je vypracované touto organizáciou ako samostatný dokument, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou ročného vyúčtovania plnení spojených s užívaním bytov a nebytových priestorov.
V zmysle § 11 ods. 3 písm. b) je správca povinný, ak rozpočítava náklady na teplo konečnému spotrebiteľovi v účtoch, zmluvách a potvrdeniach predkladať informácie o súčasnej spotrebe energie spotrebiteľa a spotrebe za rovnaké obdobie predchádzajúceho roka, pokiaľ je to možné v grafickej podobe.
Z uvedeného vyplýva, že grafické znázornenie nákladov za teplo a teplú vodu „pokiaľ je to možné“ by malo byť v ročnom vyúčtovaní za prechádzajúci rok uvedené. V praxi sa stretávame s tým, že v softvéroch, ktoré sa používajú, obvykle je pri grafe uvedený aj konkrétny údaj o spotrebe za obe obdobia.
- Vo vyúčtovaní mám preplatok. Kedy mi ho musí správca vyplatiť? Dá sa to aj v hotovosti alebo sa dá dohodnúť, že na ďalší mesiac zaplatím o sumu preplatku menej?
Vo vyúčtovaní by mal byť uvedený termín, dokedy je vlastník povinný uhradiť nedoplatok a dokedy správca uhradiť preplatok. Pokiaľ to nie je uvedené v samotnom vyúčtovaní, mala by byť táto lehota dohodnutá v Zmluve o výkone správy. Obvykle to býva do 15 až 30 dní od prevzatia vyúčtovania alebo do 30.6.