BRATISLAVA. Štátny nákladný železničný prepravca Cargo hľadá spôsob, ako sa dostať zo stámiliónových dlhov. Jeho manažéri našli riešenie v predaji väčšinového podielu v dcérskej firme Cargo Wagon, na ktorú prejdú vagóny.
Súkromníka, ktorý firme cez túto transakciu zlepší bilanciu asi o 200 miliónov eur, chce nájsť Cargo do konca mája. Tento obchod láka niekoľko záujemcov, ktorí si od Carga vypýtali informačné memorandum.
Problém s úvermi?
Od pondelka je však o jedného potenciálneho prevádzkovateľa vagónov menej. Ponuku na kúpu podielov v dcérskej firme Cargo Wagon napokon nepredloží konzorcium Ecoinvestu podnikateľa Milana Fiľa spájaného so Smerom a francúzskeho Touax Rail.
„Konzorcium oceňuje profesionálny prístup zástupcov slovenského Carga počas rozhovorov, ale po dôkladnom posúdení tohto projektu sa rozhodlo nepodať ponuku na kúpu podielu v spoločnosti Cargo Wagon,“ povedal zástupca konzorcia Ľubomír Čech. Prečo sa firmy rozhodli tak, ako sa rozhodli, však už nespresnili.
Neoficiálne sa špekuluje, že súkromníci môžu mať problém získať na takúto akciu úvery od bánk.
Táto možnosť je vraj otvorená len pre Slovenskú plavbu a prístavy, ktorá má mať záujem o vstup do dcérskej firmy štátneho prepravcu.
Aj to len s tým, že by banka, ktorá jej transakciu bude financovať, dostala prednostne splatené úvery, ktoré si od nej požičalo štátne Cargo.
Jedna z možností, ktorá sa spomína, je, že by sa Slovenská plavba a prístavy mohla neoficiálne s niekým spojiť, mohol by to byť aj niekto z bývalých záujemcov.
V hre o vstup do dcérskej firmy je ešte napríklad švajčiarska firma AAE či francúzske Nacco. No nie je isté, či predložia ponuky.
Spätný prenájom
Víťaz tendra by mal istotu, že počas ďalších ôsmich rokov zarobí asi 240 miliónov eur. Cargo si totiž bude od svojej dcérskej firmy v područí súkromníka prenajímať asi 8200 vagónov, ktoré potrebuje. Spolu však prejde na Cargo Wagon vyše 12-tisíc vozňov.