BRATISLAVA. Takmer 10-tisíc zamestnancov Volkswagenu môže vo štvrtok ochromiť výrobu v bratislavskom závode.
Hrozia tým ich odboroví zástupcovia, v pondelok vedeniu oficiálne oznámili, že od štvrtka chystajú štrajk.
Zamestnancom sa nepozdáva predstava manažmentu, ako budú vyzerať platy vo fabrike.
„Oslovil som vedenie, dostali naše ponuky. Majú čas vyjadriť sa do štvrtka,“ povedal odborový predák Zoroslav Smolinský.
Detaily časovo neobmedzeného štrajku nespresnil. Povráva sa, že jeho prvá vlna pozajtra nepresiahne päť hodín.
V úvode kolektívneho vyjednávania pred pár týždňami odbory očakávali, že zamestnancom stúpnu platy takmer o sedem percent. Vedenie malo navrhnúť pokles o štyri percentá. Ako sa k platom stavajú odborári dnes, nehovoria.
Volkswagen tvrdí, že dohodu dosiahli v 19 z 20 bodov vyjednávania. „Atraktívnu ponuku spoločnosti zvýšiť reálne mzdy o päť percent a pritom stráviť menej času v práci, odbory odmietli,“ reagoval hovorca Volkswagenu Vladimír Machalík.
Zamestnanci by si mali odpracovať hodiny, čo im v minulosti preplatili, ale neodrobili ich. Automobilka tak postupovala, lebo potrebuje čo najflexibilnejšie reagovať na dopyt na trhu.
Stratégia a taktika?
Ak k štrajku vo Volkswagene dôjde, bol by to podľa prezidenta Zväzu automobilového priemyslu Jaroslava Holečka u nás prvý štrajk v automobilke.
Fakty
VW u nás
zamestnáva 9400 ľudí,
vyrába VW Touareg, Audi Q7, VW up! a e-up!, Seat Mii, Škoda Citigo, karosérie Porsche Cayenne,
vlani vyrobil 426-tisíc áut,
v roku 2013 dosiahol zisk pred zdanením vo výške 176 mil. eur.
Reči o štrajku sú podľa neho bežné v rámci kolektívneho vyjednávania.
„Súvisia so stratégiou a taktikou kolektívneho vyjednávania,“ povedal Holeček.
Smolinský upozorňuje, že odbory prvýkrát dospeli do štádia, keď sa rozhodli vedeniu štrajk podľa zákonov dopredu avizovať.
Nikdy sa to nestalo napríklad v automobilke Kia. Jej zamestnanci sa tento rok dohodli s vedením na raste základných miezd asi o štyri percentá.
Pár hodín neuškodí
Vo Volkswagene je priemerná mzda v hrubom 1 686 eur. Z troch tunajších automobiliek vyrába najviac, vyše 400-tisíc áut ročne.
Preto je aj Volkswagen dôležitý pre našu ekonomiku, sieť jeho subdodávateľov nevynímajúc. Ak by sa jeho zamestnanci s vedením do štvrtka nedohodli a pásy by sa na päť hodín zastavili, nič zásadné by sa nestalo.
„To je skôr symbolický štart štrajku, päť hodín výroby sa iste dá dohnať,“ hovorí ekonóm ČSOB Marek Gábriš.
Problém by bol, keby sa pásy automobilky zastavili na niekoľko týždňov. „Samotný priemysel tvorí v štruktúre hrubého domáceho produktu asi štvrtinu. Jeho dva hlavné piliere sú automobilový a elektrotechnický priemysel,“ dodal.