SME

Volkswagen môže na pár hodín stopnúť výrobu

Odborári dali vedeniu čas na dohodu o platoch do štvrtka. Ak k dohode nedospejú, hrozí štrajk.

Odbory sa nevedia s vedením automobilky zhodnúť, koľko by mali zamestnanci zarábať.Odbory sa nevedia s vedením automobilky zhodnúť, koľko by mali zamestnanci zarábať. (Zdroj: FOTO SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Takmer 10-­tisíc zamestnancov Volkswagenu môže vo štvrtok ochromiť výrobu v bratislavskom závode.

Hrozia tým ich odboroví zástupcovia, v pondelok vedeniu oficiálne oznámili, že od štvrtka chystajú štrajk.

Zamestnancom sa nepozdáva predstava manažmentu, ako budú vyzerať platy vo fabrike.

„Oslovil som vedenie, dostali naše ponuky. Majú čas vyjadriť sa do štvrtka,“ povedal odborový predák Zoroslav Smolinský.

Detaily časovo neobmedzeného štrajku nespresnil. Povráva sa, že jeho prvá vlna pozajtra nepresiahne päť hodín.

SkryťVypnúť reklamu

V úvode kolektívneho vyjednávania pred pár týždňami odbory očakávali, že zamestnancom stúpnu platy takmer o sedem percent. Vedenie malo navrhnúť pokles o štyri percentá. Ako sa k platom stavajú odborári dnes, nehovoria.

Volkswagen tvrdí, že dohodu dosiahli v 19 z 20 bodov vyjednávania. „Atraktívnu ponuku spoločnosti zvýšiť reálne mzdy o päť percent a pritom stráviť menej času v práci, odbory odmietli,“ reagoval hovorca Volkswagenu Vladimír Machalík.

Zamestnanci by si mali odpracovať hodiny, čo im v minulosti preplatili, ale neodrobili ich. Automobilka tak postupovala, lebo potrebuje čo najflexibilnejšie reagovať na dopyt na trhu.

Stratégia a taktika?

Ak k štrajku vo Volkswagene dôjde, bol by to podľa prezidenta Zväzu automobilového priemyslu Jaroslava Holečka u nás prvý štrajk v automobilke.

SkryťVypnúť reklamu

Fakty

VW u nás

  • zamestnáva 9400 ľudí,

  • vyrába VW Touareg, Audi Q7, VW up! a e-up!, Seat Mii, Škoda Citigo, karosérie Porsche Cayenne,

  • vlani vyrobil 426-­tisíc áut,

  • v roku 2013 dosiahol zisk pred zdanením vo výške 176 mil. eur.

Reči o štrajku sú podľa neho bežné v rámci kolektívneho vyjednávania.

„Súvisia so stratégiou a taktikou kolektívneho vyjednávania,“ povedal Holeček.

Smolinský upozorňuje, že odbory prvýkrát dospeli do štádia, keď sa rozhodli vedeniu štrajk podľa zákonov dopredu avizovať.

Nikdy sa to nestalo napríklad v automobilke Kia. Jej zamestnanci sa tento rok dohodli s vedením na raste základných miezd asi o štyri percentá.

Pár hodín neuškodí

Vo Volkswagene je priemerná mzda v hrubom 1 686 eur. Z troch tunajších automobiliek vyrába najviac, vyše 400-tisíc áut ročne.

SkryťVypnúť reklamu

Preto je aj Volkswagen dôležitý pre našu ekonomiku, sieť jeho subdodávateľov nevynímajúc. Ak by sa jeho zamestnanci s vedením do štvrtka nedohodli a pásy by sa na päť hodín zastavili, nič zásadné by sa nestalo.

„To je skôr symbolický štart štrajku, päť hodín výroby sa iste dá dohnať,“ hovorí ekonóm ČSOB Marek Gábriš.

Problém by bol, keby sa pásy automobilky zastavili na niekoľko týždňov. „Samotný priemysel tvorí v štruktúre hrubého domáceho produktu asi štvrtinu. Jeho dva hlavné piliere sú automobilový a elektrotechnický priemysel,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  3. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  1. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  2. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  3. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  4. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  5. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  6. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  8. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 25 681
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 12 979
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 916
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 272
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 7 175
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 4 899
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 3 980
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 3 943
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 188 226
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 287
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 406
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 860
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 459
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 287
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 225
  8. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 4 173
  1. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  3. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  4. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  5. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  6. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  7. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  8. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
SkryťZatvoriť reklamu