SME
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Obchvat Žiliny postaví konzorcium okolo Eurovie

Štát podpísal zmluvu na stavbu štvorkilometrovej diaľnice. Víťaz sa k nej dostal po tom, čo najlacnejšieho vyradili zo súťaže pre účasť v karteli.

Nové autostrády pribúdajú na Slovensku len pomaly. Najnovšie štát zazmluvnil stabu diaľnice pri Žiline.Nové autostrády pribúdajú na Slovensku len pomaly. Najnovšie štát zazmluvnil stabu diaľnice pri Žiline. (Zdroj: Ilustračné SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Úsek D3 pri Žiline dlhý 4,3 kilometra postaví konzorcium stavebných firiem Eurovia, Stavby mostov Slovakia a Hochtief.

V pondelok s nimi Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu, v ktorej sa konštatuje, že tento obchvat Žiliny vyjde na 255 miliónov eur bez DPH aj s 10-percentnou rezervou. Cestu majú dokončiť v roku 2017.

Taký je výsledok súťaže, ktorú štátna diaľničná vyhlásila ešte v roku 2013. Najlacnejšie v ňom pritom nebolo spomínané konzorcium, ale spoločnosť Skanska, ktorá núkala obchvat postaviť za 190 miliónov eur bez DPH.

Diaľničiari ju zo súťaže vyradili po tom, ako Najvyšší súd koncom minulého roka skonštatoval, že Skanska podobne ako ďalších 5 stavebných firiem, sa pred deviatimi rokmi zúčastnila na karteli keď si s ostatnými dohadovala cenové ponuky v tendri na výstavbu časti D1 medzi Mengusovcami a Jánovcami.

Stavebná firma pôvodom zo Švédska sa proti vylúčeniu síce ohradila na Úrade pre verejné obstarávanie, napokon ale údajne svoju námietku stiahla. Tak sa stalo, že cesta zostala voľná pre konzorcium okolo Eurovie.

Nasledovať môže podpis na stavbu časti R2

Diaľnice
O čo sa hrá a kde je problém
  • Pred deviatimi rokmi sa mali spoločnosti Doprastav, Skanska, Strabag, Mota-engil, Inžinierske stavby a Betamont zúčastniť kartelu v tendri na D1 Jánovce - Mengusovce.
  • Najvyšší súd tak rozhodol koncom minulého roka.
  • Národná diaľničná spoločnosť sa rozhodla tieto firmy z tendrov povyraďovať.
  • Úsek D3 Žilina, Strážov -Žilina Brodno dlhý 4,2 km tak postaví Namiesto najlacnejšej Skansky s ponukou 190 mil. eur druhé najlacnejšie konzorcium okolo Eurovie za 255 mil. eur. Po vylúčení pre účasti v karteli sa Skanska síce ohradila ale stiahla svoje námietky späť.
  • Podobne je to pri stavbe 7,9 km rýchlosty medzi Zvolenom, Východ a Pstrušou. Skanska bola najlacnejšia s cenou 74 mil. eur. Vylúčili ju a stiahla svoje námietky proti tomu.
  • Druhé najlacnejšie je konzorcium Corsan-Corviam a Chemkostav s cenou 82 mil. eur.
  • Za nimi nasleduje rovnaké konzorcium okolo Eurovie ako pri D3. Hlási sa s ponukou 109 mil. eur.

Podobne tak bude zrejme bližšie k podpisu aj časť južnej rýchlocesty R2 Zvolen, východ - Pstruša.

Aj tu prišla s najnižšou ponukou znejúcou na 74 miliónov eur práve Skanska. Rovnako ako v prípade spomínanej D3, stiahla námietky proti svojmu vylúčeniu za účasť v karteli.

Druhá najlacnejšia v tendri je skupina stavbárov: Corsan-Corviam a Chemkostav. Neoficiálne sa hovorí o tom, že by mohlo byť z tendra ešte vylúčené. Hneď za nimi je to isté konzorcium ako pri stavbe žilinského obchvatu okolo Eurovie.

Národná diaľničná spoločnosť sa pritom rozhodla účastníkov kartelu vylúčiť zo súťaží bez toho, aby počkala na koniec správneho konania, ktoré v tejto veci vedie Úrad pre verejné obstarávanie.

Ten teraz rieši, či majú byť stavbári usvedčení z kartelu vymazaní z registra firiem, ktoré môžu súťažiť.

Kto môže súťažiť?

S odpoveďou na túto otázku to vôbec nie je jednoduché a ani právnici sa nezhodnú, čo znamená kartel spred deviatich rokoch pre jeho účastníkov v aktuálnych tendroch.

Dnes platí, že do tendrov nemôžu ísť tí, o ktorých sa v posledných troch rokoch rozhodlo, že sa spojili v karteli.

Partner advokátskej kancelárie Maple & Fish Viliam Karas už dávnejšie tvrdí, že táto dnešná úprava sa netýka kartelov spred júla roku 2008.

Pre ne má platiť, že súťažiť nemôže ten, kto sa za posledných päť rokov zúčastnil kartelu. Pri 9 rokov starom karteli je to už dávno pasé.

Existuje ale aj právny názor, podľa ktorého aj staršiu verziu zákona treba vykladať tak, že 5-ročný zákaz účasti v tendroch začína plynúť odvtedy, kedy je rozhodnutie súdu právoplatné.

Myslí si to partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Andrej Leontiev. Hovorí, že aj znenie staršej verzie zákona vychádzalo z toho, že zákaz účasti na tendroch začne plynúť od právoplatného rozhodnutia súdu.

Tretí najlacnejší môže stavať tunel

Kartelu sa okrem Skansky mali zúčastniť aj firmy Doprastav, Inžinierske stavby, Mota-Engil, Strabag a Betamont, ktoré by sa mali vyskladať na 45-miliónovú pokutu za kartel. Zatiaľ údajne svoju časť zaplatila iba Skanska a Inžinierske stavby.

Stavbári zrejme stále veria, že štát by mal zákon vykladať tak, že ich z tendrov vyraďovať nemajú. Celú vec teraz rieši na ich podnet aj Ústavný súd.

Kým sa veci pohnú a Úrad pre verejné obstarávanie nevydá svoje stanovisko, môžu si zrejme štátni obstarávatelia vykladať zákony po svojom.

Problém to znamená aktuálne aj pre Doprastav pri jeho plánoch stavať časť D1 pri Žiline s náročným tunelom Višňové. Aj ten chcela síce najlacnejšie stavať Skanska, v spolupráci so Strabagom, no vylúčili zo súťaže. Nebolo to pre kartel.

Ten sa stal dôvodom pre vylúčenie druhej najlacnejšej ponuky od konzorcia Doprastav, Metrostav a Marti Contractors. Úrad pre verejné obstarávanie by mal mať na stole námietku proti vylúčeniu kartelistu a teda aj celého konzorcia.

Na zákazku tak siaha spoločnosť Impregilo a firma Dúha vo vlastníctve podnikateľa Miroslava Remetu, ktorý chcel svojho času kúpiť Novácke chemické závody. Za úsek s tunelom pýtajú 409 miliónov eur.

Ponuka od Skansky a Strabagu znela na 338 miliónov eur a druhá najlacnejšia vychádzala o vyše 40 miliónov eur drahšie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (31. 1. 2023)
USD 1.090
AUD 1.539
CZK 23.861
JPY 141.790
CAD 1.453
GBP 0.880
HUF 390.530
PLN 4.710
CHF 1.005
SEK 11.262

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 440
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 784
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 155
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 036
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 607
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 587
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 493
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 756

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 20 037
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 232
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 719
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 672
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 404
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 838
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  8. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 668
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger.

V názve OĽaNO už Budajova Zmena zdola nie je.


11 h

Ruská odnož banky poskytuje úľavy vojakom zapojeným do vojnovej agresie.


14 h
Vyhrotená kampaň Babišovi k víťazstvu v prezidentských voľbách nepomohla.

Babišova kampaň prekročila hranice etiky.


11 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Je vôbec možné pospájať slovenský politický bordel?


a 2 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Centrum Trnavy.

Rozpočty samospráv ovplyvnil vyšší daňový bonus aj rastúca inflácia.


14 h
Richard Rybníček.

Pomoc vlády nestačí, budeme iba svietiť a kosiť, hovorí primátor Trenčína.


14 h
Skupina Raiffeisen Zentralbank podniká na Slovensku cez Tatra banku a internetovú banku Zuno.

Ruská odnož banky poskytuje úľavy vojakom zapojeným do vojnovej agresie.


15 h

Predaj áut v Rusku sa vlani celkovo znížil o 59 percent.


ČTK 18 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 20 037
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 232
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 719
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 672
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 404
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 838
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  8. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 668
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu