Ak by automobilový priemysel využil svoj potenciál naplno, prácu by na Slovensku mali ďalšie desaťtisíce ľudí. Chýba mu však prostredie, ktoré by mu to umožnilo. Štát svoju úlohu nezvláda.
BRATISLAVA. Slovenský automobilový priemysel napriek kríze rastie, no ani on už niekoľko rokov nepriniesol významnú investíciu.
Prezident Zväzu automobilového priemyslu a bývalý topmanažér Volkswagenu Jaroslav Holeček tvrdí, že kým sa nevyriešia tri súčasné problémy, ktoré zbrzdili prítok nových automobiliek a ich dodávateľov, ostane to tak napriek záujmu investorov.
„Stále sa tu objavuje záujem automobiliek a hlavne ich dodávateľov,“ hovorí.
Aj Holeček ako prvý problém spomína nedostatok pracovných síl. Podľa neho je spôsobený zlou štruktúrou školstva. „Málo si to uvedomujeme, ale kvalitní ľudia chýbajú, hoci máme 13-percentnú nezamestnanosť,“ tvrdí.
Neprekvapí ani tým, že ako druhý najväčší problém menuje nedokončenú diaľničnú sieť. Menej známy, no podľa Holečka veľmi dôležitý problém je chýbajúca nezávislá vývojová základňa.
Multiplikátor nefunguje
Dôkazom, že schopnosť slovenských automobiliek lákať subdodávateľov nie je využitá, ukazuje aj porovnanie počtu vytvorených pracovných miest u dodávateľov na pracovníka automobilky.
Z vlaňajšej štúdie Ekonomickej univerzity v Bratislave vyplýva, že kým vo svete je tento multiplikátor na úrovni 3,8, na Slovensku jedno miesto vo výrobe automobilov vytvára iba jeden a pol miesta v ďalších domácich odvetviach a firmách.
Zvyšok vstupov sa musí dovážať. Slovenské automobilky tak jedným svojím pracovným miestom vytvárajú vyše dve pracovné miesta u dodávateľov zo zahraničia.
V automobilovom priemysle pracuje na Slovensku 60-tisíc ľudí, ďalších 140-pracovných miest vytvára nepriamo v iných odvetviach.
Prečo diaľnica
Na východ od Žiliny a Banskej Bystrice je podľa Holečka priestor pre dva ďalšie závody na výrobu áut.