SME

Vagóny Carga chcú kúpiť dvaja investori, štát si ich prenajme

Štát chce za predaj 12­-tisíc nákladných vagónov získať 217 miliónov eur. Nie je isté, či mu to vyjde.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom SME.Keby Cargo riadili dobre, v zlých rokoch by nebolo v takej šlamastike

BRATISLAVA. Štát si bude v elektronickej aukcii vyberať medzi dvoma investormi, ktorí v piatok predložili záväznú ponuku na kúpu väčšinového balíka v Cargo Wagone.

Ide o dcérsku firmu štátneho železničného dopravcu Cargo, na ktorú sa prevedie viac ako 12-­tisíc jeho vagónov, aby si väčšiu časť z nich spätne prenajal. Tento model podľa vlády zabezpečí, že zadlžené Cargo získa peniaze, ktoré potom vráti štátu.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte za prvej Ficovej vlády dostal nákladný dopravca od štátu pôžičku 166 miliónov eur a mal problém ju splácať.

Kto má záujem

Fakty

O privatizácii

  • Jeden z dvoch investorov, ktorý získa majoritu v Cargo Wagone, kúpi od štátneho nákladného dopravcu 12 344 vozňov.

  • Za vozne má zaplatiť zhruba 217 miliónov eur.

  • Štátne Cargo si od Cargo Wagonu prenajme spätne na osem rokov 8218 vozňov.

  • Za prenájom zaplatí po 10,35 eura na deň za každý vozeň. Spolu za osem rokov to bude asi 248 miliónov eur.

  • Rozdiel je 30 miliónov eur.

  • Investor bude musieť zrejme zabezpečiť servis vozňov.

Kto konkrétne predložil ponuku na kúpu dcérskej spoločnosti, Cargo nespresnilo.

Hovorca spoločnosti Slovenská plavba a prístavy Juraj Bohunský v piatok povedal, že sa prihlásili ešte koncom minulého roka.

SkryťVypnúť reklamu

Záväznú ponuku podľa našich informácií predložila aj švajčiarska firma AAE. Spoločnosť na naše otázky v piatok neodpovedala.

Ponuku na kúpu podielov v dcérskej firme Cargo Wagon napokon nepredložila spoločnosť Express Slovakia.

Banková záruka

Budúci piatok sa má súťažiť o kúpu 66 percent akcií v Cargo Wagone. Minimálna predajná cena, ktorú má investor za tento podiel zaplatiť, je 6,6 milióna eur.

No štát očakáva okamžitý profit najmä z predaja nákladných vozňov. Plán je taký, že za predaj spomínaných zhruba 12-­tisíc vagónov získa 217 miliónov eur. Investori mali v ponukách preukázať, že túto sumu vedia prefinancovať.

„Banková garancia sa však automaticky nerovná kúpnej cene,“ povedal Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky.

SkryťVypnúť reklamu

Minimálne 30 miliónov

Víťaz tendra bude mať zase istotu, že počas ďalších ôsmich rokov zarobí asi 248 miliónov eur.

Štátny dobravca Cargo si totiž počas ôsmich rokov bude od Cargo Wagonu prenajímať asi 8200 vagónov, ktoré potrebuje. Štát ponúka cenu 10,35 na deň za každý prenajatý vozeň.

Ak by teda investor zaplatil štátu za kúpu vagónov spomínaných 217 miliónov eur, za osem rokov by sa mu vrátila nielen táto suma, ale dostal by aj ďalších 30 miliónov eur navyše.

Okrem 8200 vozňov, ktoré spätne prenájme štátnemu Cargu, mu zostane ešte viac ako štyritisíc vozňov, ktoré mu môžu priniesť takisto nejaký zárobok.

No investor bude musieť zrejme zabezpečiť, aby vozne boli v poriadku.

Nejasnosti pretrvávajú

Nie je však jasné, či investori vedia, ktoré vozne si chce štát spätne prenajať. „Kritériá sú stanovené podľa potrieb z úseku prevádzky,“ povedal v piatok hovorca Carga.

SkryťVypnúť reklamu

„Celý proces je absolútne neprehľadný. Nie je to nič iné ako skrytá privatizácia,“ povedal Matej.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave.

Letisková spoločnosť vlani skončila v zisku prvýkrát po 16 rokoch.


SITA
Plicajti dávali fúkať aj železničiarom.

V preventívnych akciách plánuje polícia pokračovať.


a 1 ďalší
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 7 179
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 3 457
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 105
  4. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 630
  5. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 2 567
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 2 542
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 773
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 606
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americký prezident Donald Trump počas tlačovej konferencie s Vladimirom Putinom.

Na indiu za dovoz ruskej ropy uvalil dodatočné clá.


TASR 1
Ilustračná snímka.

Krajina čelí starnúcej populácii, americkým clám a klimatickej kríze.


TASR 2
Ilustračné foto.

Prvý rok je pritom pre budúcnosť nového projektu rozhodujúci.


TASR

Autoservisy, hasiči a znalci postupne získavajú viac skúseností s poškodenými elektromobilmi.


TASR 4
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 639
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 13 507
  3. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 10 497
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 870
  5. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 9 058
  6. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 504
  7. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 6 640
  8. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 6 631
  1. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  2. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  3. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  4. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  5. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  6. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  7. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  8. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
SkryťZatvoriť reklamu