SME

Cargo chce dať na oddlženie zisk z predaja vozňov

Budúci investor bude musieť za 12 tisíc vozňov zaplatiť 216 miliónov eur.

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) plánuje použiť na svoje oddlženie celý objem finančných prostriedkov získaných z predaja nákladných vozňov a väčšinového podielu vo svojej dcérskej firme Cargo Wagon, a.s.

Ako agentúru SITA v pondelok informoval hovorca ZSSK Cargo Martin Halanda, budúci investor bude musieť za 12 344 vozňov zaplatiť 216,66 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH) a minimálne 6,6 mil. eur za 66 % akcií v dcére.

Zároveň bude musieť financovať prevádzku Cargo Wagon, pričom táto spoločnosť bude zabezpečovať aj revízie a s tým súvisiacu údržbu a opravy vozňov.

SkryťVypnúť reklamu

O víťazovi rozhodne aukcia

Dve záväzné ponuky na kúpu majoritného podielu v Cargo Wagon podľa portálu Trend.sk predložili švajčiarska spoločnosť AAE a združenie firiem v zložení Slovenská plavba a prístavy, a.s. Bratislava (SPaP) a Axbenet, s.r.o. Trnava.

Ak obe ponuky splnia kritériá, o víťazovi rozhodne elektronická aukcia plánovaná na 6. júna. Spoločnosť Budamar Logistics, a.s., o ktorej sa pôvodne predpokladalo, že má spolu s uvedenou skupinou tiež záujem o Cargo Wagon, nebola účastníkom výberového konania.

"A teda ani nepodala záväznú ponuku, či už individuálne alebo ako člen konzorcia," uviedol v pondelok pre agentúru SITA finančný riaditeľ a predseda predstavenstva Budamar Logistics Peter Malec.

Celý proces predaja podielu v Cargo Wagon je podľa šéfredaktorky časopisu Železničná revue Desany Mertinkovej málo transparentný.

SkryťVypnúť reklamu

"Cargo by malo vysvetliť, za koľko sa chystá naozaj predať vagóny. Spočiatku hovorilo o cene 180 mil. eur bez DPH (216,66 ml. eur vrátane DPH), vlani však firma znížila hodnotu svojho majetku takmer o 45 mil. eur. Znamená to, že o toľko znížila predajnú cenu vagónov?," upozornila Mertinková.

To, že záujemcovia musia preukázať úverovú kredibilitu vyše 216 mil. eur, podľa nej ešte nemusí znamenať, že za toľko budú vagóny kupovať.

Štátny nákladný vlakový dopravca si od svojej dcéry plánuje spätne prenajať 8 218 vozňov na osem rokov pri cene 10,35 eura za vozeň a deň. Prenájom tohto počtu vozňov má tak stáť 31,046 mil. eur ročne a 248,364 mil. eur za osem rokov.

"Cena bola stanovená po rokovaniach s investormi tak, aby sme dosiahli pre ZSSK Cargo čo najvýhodnejšie podmienky nájmu vozňov," tvrdí Halanda. Bežné trhové ceny nájmu vozňov sa v závislosti od typu pohybujú od 12 do 18 eur za vozeň a deň.

SkryťVypnúť reklamu

"Pri súčasných cenách revízií na trhu predpokladáme, že Cargo Wagon za ne počas ôsmich rokov zaplatí 70 mil. až 80 mil. eur," uviedol Halanda.

Každý vozeň podľa neho musí raz za osem rokov prejsť revíziou, aby mohol jazdiť a tieto náklady doteraz znášala materská spoločnosť. Bez platnej revízie správca infraštruktúry nepustí vozeň na trať.

"K celému treba ešte prirátať cenu peňazí a úroky z financovania, ktoré si musel zabezpečiť investor a bude teda znášať náklady," dodal Halanda.

Náklady na údržbu

Mertinková tvrdí, že zavádzajú aj kritici procesu predaja podielu Cargo Wagon, ktorí už vypočítali, že kupci zarobia na spätnom prenájme 8 200 vagónov 30 mil. alebo dokonca 50 mil. eur.

"Nový vlastník vagónov bude musieť totiž za osem rokov vydať minimálne 50 mil. až 60 mil. eur na údržbu, opravy a revízie vagónov," priblížila Mertinková. Ďalšie náklady investora budú spojené s úrokmi za poskytnutý úver a za osem rokov môžu dosiahnuť 20 až 30 % hodnoty úveru.

SkryťVypnúť reklamu

"Práve tieto skutočnosti indikujú, že Cargo muselo významne znížiť predpokladanú cenu vagónov 180 mil. eur," dodala.

Cargo v súčasnosti dáva na údržbu a opravy zhruba 12 500 vagónov okolo 18 mil. až 20 mil. eur ročne. Asi 60 % opráv podľa Mertinkovej realizuje vo vlastnej réžii a zvyšok zadáva externe (ŽOS Trnava). Podobný rozsah údržby bude musieť zabezpečiť aj nový vlastník vagónov.

Cargo, pripomína Mertinková, osem rokov po predaji ostane bez vagónov. "Nebude mať vytvorené zdroje z odpisov na ich nákup a bude vydané na milosť a nemilosť firiem, ktoré ponúkajú vagóny na prenájom," upozornila Mertinková.

"Nepoznám nákladného dopravcu, ktorý sa už ocitol v podobnej situácii, práve to môže byť hlavná motivácia dnešných záujemcov o kúpu Cargo Wagon," uzavrela.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (20. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.785
CZK 25.009
JPY 161.980
CAD 1.577
GBP 0.859
HUF 407.600
PLN 4.274
CHF 0.929
SEK 11.028

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 687
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 350
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 941
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 809
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 579
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 468
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 101
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 42 541
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 586
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 341
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 786
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 260
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 046
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 452
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 479
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vizualizácia projektu Fizz Park.

Investor Fizz Parku presvedčil úradníkov z bratislavského magistrátu.


Výrobcovia hodiniek budú patriť medzi najviac poškodených americkými clami.


TASR
Prešovské sídlisko Sekčov.

Výraznejší nárast nastal len v Prešove, Trnave a druhom bratislavskom obvode.


TASR
Ilustračné foto.

Spotreba klasického pivo v Nemecku už roky klesá.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 42 541
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 586
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 341
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 786
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 260
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 046
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 452
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 479
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu