BERLÍN. Vyše 75-ročný monopol železnice na diaľkovú prepravu osôb sa v Nemecku skončil 1. januára 2013. Odvtedy rastie počet autobusových dopravných spoločností a ich liniek.
Informuje o tom internetový portál Wall Street Journal Deutschland (WSJD). Veľkých firiem s celonemeckou pôsobnosťou už bude tucet a na trh sa tisnú aj mnohí menší dopravcovia.
Berlínsky výskumný a poradenský ústav Iges zistil, že od januára 2013 do konca apríla 2014 vzrástol počet diaľkových autobusových spojov v krajine zo 62 na 169.
V minulom roku ich služby využilo 2,9 milióna osôb. Podľa expertov ústavu nijaké iné odvetvie dopravy nerástlo tak rýchlo - a nijaký iný dopravný systém nezískaval cestujúcich takými nízkymi cenami.
Diaľkové autobusy odčerpávajú cestujúcich práve železnici. Z uvedeného údaja tvorili potenciálni cestujúci železnice asi tretinu.
Autobusy však získavajú aj nových klientov. Ide o ľudí, ktorí by ináč nikde necestovali. Do tejto skupiny patria mladí ľudia, pre ktorých je cestovanie vlakom alebo autom pridrahé.
Medzi mladými ľuďmi v študentskom veku cestovala z Frankfurtu nad Mohanom domov do Münsteru 83-ročná Anne Kollmannová. Bola nadšená aj preto, že za spiatočný lístok na autobus zaplatila len 28 eur, kým cesta vlakom by ju stála 148 eur.
Výhodou autobusových spojov je, že prechádzajú cez mestá, do ktorých rýchliky železnice nesmerujú, alebo v nich nezastavujú.
Rozvoj diaľkovej autobusovej dopravy nie je zatiaľ v Nemecku ziskový. A podľa dopravných expertov sa táto situácia ešte dlho nezmení.
Finančný potenciál autobusovej dopravy je obrovský. Mathias Lahrmann, spoluzakladateľ poradenskej dopravnej spoločnosti BSL v Hamburgu, uviedol, že autobusové spoločnosti mali vlani tržby 100 až 150 miliónov eur. V pomerne krátkom čase by však mohli dosiahnuť 500 miliónov. Iní experti hovoria o tržbách niekoľko miliárd eur ročne.