Najviac rastie predaj lacnejších značiek Dacia, Škoda a Seat. Výrazne viac áut sa registruje v strednej a južnej Európe.
BRUSEL, BRATISLAVA. V Európe sa autá zasa dobre predávajú. Dopyt stúpa a nové registrácie sa medziročne zvýšili už deviaty mesiac po sebe.
Najvýraznejšie z toho ťažia nemecké automobilky, ktoré sa držia na najvyšších priečkach v podiele na trhu.
Najviac vozidiel predala za prvých päť mesiacov značka Volkswagen - vyše 660-tisíc kusov s trhovým podielom vyše 12 percent.
Ford a Opel, ktoré patria do amerických koncernov, ale Európu zásobujú z veľkej časti zo svojich nemeckých závodov, sú s odstupom na druhom a treťom mieste so zhruba siedmimi percentami.
Až za nimi nasledujú francúzske značky Renault, Peugeot a Citroen. Medzi ne sa vklinili športové drahšie značky Audi a BMW, ich trhový podiel však skôr klesá.
Prvú desiatku uzatvárajú Fiat a Mercedes, ktorých do konca mája sa zaregistrovalo zhodne po vyše 260-tisíc.
Rast, ale nesmelý
Celkovo sa registrácie áut v Európskej únii za päť mesiacov zdvihli oproti rovnakému obdobiu vlani o 6,9 %, v máji sa rast spomalil na 4,5 percenta. Vyplýva to zo štatistík Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA).
Zákazníci prihlásili celkovo takmer jeden milión sto tisíc áut. Napriek rastu je to druhý najnižší absolútny počet od začiatku štatistických meraní ACEA v roku 2003.
Z veľkých trhov v máji poklesli iba registrácie v Taliansku. Francúzsko rástlo nepatrne, Nemecko o vyše päť percent, Veľká Británia o takmer osem a Španielsko o 17 percent.
Najvyšší rast zaznamenalo vďaka ekonomickému zotaveniu a podporným opatreniam Portugalsko o 42 percent.
Radšej lacnejšie
Na Slovensku sa počas prvých piatich mesiacov zaregistrovalo vyše 29-tisíc áut s medziročným rastom o 11 percent. V máji bol rast šesťpercentný.
V okolitých krajinách strednej Európy sa však registruje výrazne viac áut oproti vlaňajšku – zvyčajne o vyše 20 percent.
Zaujímavé je, že najviac si v Európskej únii polepšili lacnejšie značky Dacia (až o štvrtinu), Seat (+23 %) a Škoda (o takmer 22 percent). Dacia sa dostala pred Seat a Kiu, doťahuje sa na Hyundai.
Škoda už v európskom predaji predbehla Toyotu aj Nissan a najviac prispela k zlepšeniu trhovej pozície koncernu Volkswagen. Ten zásobuje už viac ako štvrtinu európskeho trhu.