BRATISLAVA. V uliciach aj domácnostiach Bratislavy sa v týchto mesiacoch mapujú dopravné zvyklosti obyvateľov hlavného mesta. Centrum dopravního výzkumu v spolupráci s agentúrou MEDIAN SK robia prieskumy pre spracovanie generelu dopravy mesta Bratislavy.
"Cieľom je analýza súčasného stavu dopravy v meste a dopravného správania obyvateľov. Na základe výsledkov má vzniknúť model dopravného správania obyvateľov Bratislavy a návrh budúceho smerovania mesta pri rozvoji dopravy na nasledujúcich 30 rokov," píše tlačový odbor magistrátu.
Zadávateľom mapovania a modelovania bratislavskej dopravy, ktoré je súčasťou projektu na vypracovanie Územného generelu dopravy hl. mesta SR Bratislavy, je mesto Bratislava a projekt bude dokončený v septembri 2015.
Prídu až ku vám
Analýza bude zahŕňať prieskum automatickými sčítačmi dopravy, prieskum parkovania, smerový prieskum dopravy, prieskum MHD a anketový prieskum.
Jarná anketa potrvá do konca júna. Jesenná časť bude v septembri a v októbri 2014. Prieskum budú vykonávať anketári agentúry MEDIAN SK, ktorí osobne navštívia náhodne vybrané domácnosti a odovzdajú im dotazník.
Respondenti budú mať na odpovede niekoľko dní, potom anketár dotazník znovu vyzdvihne. Dotazník je po dohode s anketárom možné zodpovedať aj na internete.
Náhodne oslovených bude minimálne 20 000 domácností, rovnomerne rozmiestnených na území mesta a dáta budú spracované anonymne.
„Odhadujeme, že po dokončení prieskumu budeme mať informácie o približne 65-tisíc cestách, ktoré obyvatelia Bratislavy uskutočnili,“ upresňuje Petr Šenk.
Ide o rozvoj
Hlavný dopravný inžinier Bratislavy Tibor Schlosser prosí všetkých oslovených, aby prieskum brali vážne a odpovedali na otázky o sociodemografických údajoch a podniknutých cestách.
"Práve teraz máme jedinečnú možnosť ovplyvniť, ako sa bude Bratislava rozvíjať v nasledujúcich desaťročiach,“ hovorí.
Rozsiahlymi dopravnými prieskumami v analytickej časti Územného generelu dopravy sa musí zistiť skutočný dopyt a ponuka na dopravnú infraštruktúru a na dopravné služby v podmienkach súčasného stavu, povedal pred časom v rozhovore pre SME Schlosser.
"Určite budeme prekvapení, aké disproporcie mesto musí znášať, pričom nevie ponúknuť dostatočnú kvalitu obsluhy územia," dodal.
Bratislava zatiaľ nemá žiadne relevantné dopravné údaje z celého územia a podľa hlavného dopravného inžiniera je snáď jediným hlavným mestom členského štátu EÚ, ktoré priebežne nezbiera a nevyhodnocuje dopravné a s dopravou súvisiace údaje.