SME

Môže si cestovka meniť podmienky ako sa jej zachce?

Je dôležité prečítať si celú zmluvu. Ak narazíte na podmienku, ktorá sa vám nepáči, pýtajte sa cestovnej kancelárie.

Ak hľadáte dovolenku cez internet, môžete naraziť na formulku: cestovná kancelária si vyhradzuje právo na zmenu služby.

Keď sme volali do cestovnej kancelárie, povedali, že toto právo nie je v zmluve bližšie špecifikované. Ale, že si ho vyhradzujú na všetky poskytnuté služby.

Ponúkali napríklad ubytovanie v trojhviezdičkových štúdiách, celodenný výlet do národného parku či školu varenia.

Podľa Pavla Sidóa si cestovné kancelárie dávajú takúto podmienku bežne.

Neuvedomujú si to

Mnohí klienti si však túto podmienku nevšimnú. Jarmila, ktorá každý rok cestuje za oddychom k moru cez cestovnú kanceláriu tvrdí, že si túto podmienku ešte ani raz nevšimla.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ však nemala problém s tým, že by jej cestovka zmenila podmienky.

Internetové diskusie sa však hemžia sťažnosťami na cestovné kancelárie, ktoré vraj nedodržali čo sľúbili.

„Celodenný výlet loďou na Národného parku Kornati, pre ktorý sme si zakúpili celý balíček a rozhodli sa pre danú agentúru, v hodnote 40 eur za dospelého a 25 eur za dieťa podľa katalógu dopadol tak, že sme sa naň vôbec nedostali, keďže odrazu bolo treba priplácať nie zanedbateľnú sumu peňazí na osobu,“ opísal na internete svoju skúsenosť dovolenkár.

Nie čokoľvek

Zákon cestovným kanceláriám umožňuje zmeniť podmienky. Ale nie ľubovolne. Prípadne, že by nesplnili sľuby vôbec.

Zákon hovorí: Pokiaľ cestovná kancelária nevie zabezpečiť objednané služby musí zabezpečiť primeranú náhradu, tak aby zájazd mohol pokračovať. Ak by nevedela zabezpečiť primeranú náhradu a zabezpečí nižšiu kvalitu, ju povinná cenový rozdiel klientovi po návrate doplatiť.

SkryťVypnúť reklamu

„Bežná prax v cestovných kanceláriách je, že ak klient nemôže byť ubytovaný v objednanom hoteli, väčšinou dostane na ponuku iný hotel, častokrát aj vyššej kvality bez akéhokoľvek doplatku. Cenový rozdiel v tomto prípade znáša cestovka,“ hovorí Sidó.

Všetky tieto skutočnosti ale môžu byť predmetom reklamácie zo strany klienta po návrate zo zájazdu. Ak by vznikol negatívny cenový rozdiel v poskytnutých službách, cestovka klientovi tieto peniaze vráti.

Podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie formulácia „cestovná kancelária si vyhradzuje právo na zmenu služby“ by sa chápala ako neprijateľná zmluvná podmienka.

Podľa zákona o zájazdoch totiž musí byť v katalógu jasne uvedené, že si vyhradzujú právo na zmenu konkrétnej služby. „Katalóg sa považuje za súčasť zmluvy o zájazde,“ dodáva Krkošová.

SkryťVypnúť reklamu

Neprijateľné zmluvné podmienky

Právnička Monika Šajtlavová z právnickej kancelárie bpv Braun Partners hovorí o tom, či môže obsahovať zmluva o zájazde výhradu zmien v službách.

Môže si cestovná kancelária vymedziť právo na zmenu služby bezvýhradne?

"Občiansky zákonník poskytuje zvýšenú ochranu spotrebiteľom a to predovšetkým v tom zmysle, že spotrebiteľské zmluvy v zásade nesmú obsahovať ustanovenia, ktoré spôsobujú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa (teda neprijateľné podmienky).

Z formulácie, že cestovná kancelária si vyhradzuje právo na zmenu služby bez bližšej špecifikácie toho, o akú službu sa jedná, by v praxi mohlo vyplynúť aj to, že vás namiesto do Turecka pošlú do Azerbajdžanu.

SkryťVypnúť reklamu

Takáto zmluvná podmienka je neurčitá a každopádne by spôsobila značnú nerovnováhu medzi objednávateľom zájazdu a cestovnou kanceláriou a preto ju treba považovať za neprijateľnú a tým pádom aj neplatnú.

Čo sa týka zmeny podstatných zmluvných podmienok v zmluve o obstaraní zájazdu, cestovné kancelárie musia vychádzať z toho, čo im umožňuje Občiansky zákonník.

To znamená, že ak aj výhradu zmeny služieb majú formulovanú a bližšie špecifikovanú vo všeobecných zmluvných podmienkach, môžu ju mať formulovanú a špecifikovanú len v rozsahu, v akom im to umožňuje Občiansky zákonník."

Ako je to so zmenou ceny za zájazd?

"Pokiaľ ide o zmenu ceny zájazdu, Občiansky zákonník výslovne umožňuje, aby si cestovná kancelária vyhradila právo na jednostranné zvýšenie ceny zájazdu, ak je súčasne presne určený spôsob výpočtu zvýšenia ceny.

SkryťVypnúť reklamu

Zvýšiť cenu zájazdu môže cestovná kancelária, len ak dôjde zvýšeniu dopravných nákladov, zvýšeniu letiskových a prístavných poplatkov, alebo k zmene kurzu eura použitého na určenie ceny zájazdu v priemere o viac ako 5 percent. Ale len ak k tomuto zvýšeniu dôjde do 21. dňa pred začatím zájazdu.

Cena sa však v žiadnom prípade nesmie jednostranne zvýšiť v priebehu 20 dní pred začiatkom zájazdu. Cestovná kancelária ale musí objednávateľovi odoslať písomné oznámenie o zvýšení ceny najneskôr 21 dní pred začatím zájazdu, inak cestovnej kancelárii právo na zaplatenie rozdielu v cene zájazdu nevznikne."

A čo ďalšie zmluvné podmienky?

"Občiansky zákonník zmenu týchto podmienok pred začatím zájazdu pripúšťa iba v prípade, ak je cestovná kancelária k takejto zmene nútená (teda nie na základe jej ľubovôle).

SkryťVypnúť reklamu

Postup by mal byť nasledovný. Cestovná kancelária musí objednávateľovi zmenu zmluvy navrhnúť a objednávateľ má právo sa rozhodnúť, či so zmenou zmluvy súhlasí.

Ak objednávateľ so zmenou podstatných podmienok zmluvy nesúhlasí, má právo od zmluvy odstúpiť bez zaplatenia akýchkoľvek zmluvných pokút a zároveň má právo požadovať, aby mu cestovná kancelária na základe novej zmluvy poskytla iný zájazd najmenej v kvalite, ktorá zodpovedá službám dohodnutým v pôvodnej zmluve, ak cestovná kancelária môže takýto zájazd ponúknuť.

To isté platí aj v prípade, ak cestovná kancelária odstúpi od zmluvy z dôvodu zrušenia zájazdu pred jeho začatím. Ak je zájazd zrušený v kratšej lehote ako 20 dní pred termínom jeho začatia, objednávateľ má dokonca právo požadovať od cestovnej kancelárie primeranú náhradu škody."

SkryťVypnúť reklamu

Ako je to v prípade, že dovolenkári už na zájazd odcestovali?

"Ak nastane takáto situácia a cestovná kancelária neposkytne služby alebo ich podstatnú časť riadne a včas, alebo zistí, že ich nebude môcť poskytnúť tak, ako boli dohodnuté v zmluve, musí urobiť všetky potrebné opatrenia na to, aby mohol zájazd pokračovať a aby dovolenkári dostali služby v kvalite a v rozsahu dohodnutej v zmluve.

Ak pokračovanie služieb nemožno zabezpečiť inak, ako prostredníctvom služieb nižšej kvality (napríklad môže poskytnúť len ubytovanie v inom hoteli nižšej kvality), má objednávateľ právo na mieste sa rozhodnúť, či takéto služby prijme alebo neprijme.

Ak služby nižšej kvality prijme, pokračuje v zájazde ďalej, avšak samozrejme má právo na vrátenie rozdielu v cene. To sa týka aj zrušenia výletu – ak bol výlet zrušený, má objednávateľ zájazdu právo na vrátenie ceny, ak ho už zaplatil.

SkryťVypnúť reklamu

Ak služby nižšej kvality neprijme, je cestovná kancelária povinná objednávateľovi zabezpečiť dopravu naspäť vrátane nevyhnutného náhradného ubytovania a stavovania a súčasne má objednávateľ právo na vrátenie kúpnej ceny za neposkytnuté služby. Tým nie sú dotknuté nároky objednávateľa zájazdu na náhradu prípadnej škody."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (26. 5. 2025)
USD 1.130
AUD 1.757
CZK 24.915
JPY 161.130
CAD 1.563
GBP 0.838
HUF 403.550
PLN 4.260
CHF 0.930
SEK 10.835

Komerčné články

  1. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  2. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  3. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  4. Čo bude toto leto in?
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  2. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  3. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Čo bude toto leto in?
  7. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  8. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 496
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 220
  3. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 6 568
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 677
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 188
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 347
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 947
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 420
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 404
  2. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 592
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 428
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 144
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 138
  6. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 152
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 042
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 728
  1. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
  2. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  3. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  4. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  5. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  6. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  7. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Donald Trump

Prezident USA mal v pláne uvaliť ďalšie clá na tovar z EÚ.


TASR
Ilustračné foto

Očakáva sa, že Akazawa na budúci týždeň opäť navštívi USA.


TASR 1
Ilustračné foto

Španielsko hľadá rovnováhu medzi podporou turizmu a bývania.


TASR 1
Ilustračné foto

Nálada v ekonomike sa po nástupe novej vlády zlepšila.


TASR 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 404
  2. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 592
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 428
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 144
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 138
  6. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 152
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 042
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 728
  1. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
  2. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  3. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  4. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  5. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  6. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  7. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
SkryťZatvoriť reklamu