SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Môže si cestovka meniť podmienky ako sa jej zachce?

Je dôležité prečítať si celú zmluvu. Ak narazíte na podmienku, ktorá sa vám nepáči, pýtajte sa cestovnej kancelárie.

Ak hľadáte dovolenku cez internet, môžete naraziť na formulku: cestovná kancelária si vyhradzuje právo na zmenu služby.

Keď sme volali do cestovnej kancelárie, povedali, že toto právo nie je v zmluve bližšie špecifikované. Ale, že si ho vyhradzujú na všetky poskytnuté služby.

Ponúkali napríklad ubytovanie v trojhviezdičkových štúdiách, celodenný výlet do národného parku či školu varenia.

Podľa Pavla Sidóa si cestovné kancelárie dávajú takúto podmienku bežne.

Neuvedomujú si to

Mnohí klienti si však túto podmienku nevšimnú. Jarmila, ktorá každý rok cestuje za oddychom k moru cez cestovnú kanceláriu tvrdí, že si túto podmienku ešte ani raz nevšimla.

Zatiaľ však nemala problém s tým, že by jej cestovka zmenila podmienky.

Internetové diskusie sa však hemžia sťažnosťami na cestovné kancelárie, ktoré vraj nedodržali čo sľúbili.

„Celodenný výlet loďou na Národného parku Kornati, pre ktorý sme si zakúpili celý balíček a rozhodli sa pre danú agentúru, v hodnote 40 eur za dospelého a 25 eur za dieťa podľa katalógu dopadol tak, že sme sa naň vôbec nedostali, keďže odrazu bolo treba priplácať nie zanedbateľnú sumu peňazí na osobu,“ opísal na internete svoju skúsenosť dovolenkár.

Nie čokoľvek

Zákon cestovným kanceláriám umožňuje zmeniť podmienky. Ale nie ľubovolne. Prípadne, že by nesplnili sľuby vôbec.

Zákon hovorí: Pokiaľ cestovná kancelária nevie zabezpečiť objednané služby musí zabezpečiť primeranú náhradu, tak aby zájazd mohol pokračovať. Ak by nevedela zabezpečiť primeranú náhradu a zabezpečí nižšiu kvalitu, ju povinná cenový rozdiel klientovi po návrate doplatiť.

„Bežná prax v cestovných kanceláriách je, že ak klient nemôže byť ubytovaný v objednanom hoteli, väčšinou dostane na ponuku iný hotel, častokrát aj vyššej kvality bez akéhokoľvek doplatku. Cenový rozdiel v tomto prípade znáša cestovka,“ hovorí Sidó.

Všetky tieto skutočnosti ale môžu byť predmetom reklamácie zo strany klienta po návrate zo zájazdu. Ak by vznikol negatívny cenový rozdiel v poskytnutých službách, cestovka klientovi tieto peniaze vráti.

Podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie formulácia „cestovná kancelária si vyhradzuje právo na zmenu služby“ by sa chápala ako neprijateľná zmluvná podmienka.

Podľa zákona o zájazdoch totiž musí byť v katalógu jasne uvedené, že si vyhradzujú právo na zmenu konkrétnej služby. „Katalóg sa považuje za súčasť zmluvy o zájazde,“ dodáva Krkošová.

Neprijateľné zmluvné podmienky

Právnička Monika Šajtlavová z právnickej kancelárie bpv Braun Partners hovorí o tom, či môže obsahovať zmluva o zájazde výhradu zmien v službách.

Môže si cestovná kancelária vymedziť právo na zmenu služby bezvýhradne?

"Občiansky zákonník poskytuje zvýšenú ochranu spotrebiteľom a to predovšetkým v tom zmysle, že spotrebiteľské zmluvy v zásade nesmú obsahovať ustanovenia, ktoré spôsobujú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa (teda neprijateľné podmienky).

Z formulácie, že cestovná kancelária si vyhradzuje právo na zmenu služby bez bližšej špecifikácie toho, o akú službu sa jedná, by v praxi mohlo vyplynúť aj to, že vás namiesto do Turecka pošlú do Azerbajdžanu.

Takáto zmluvná podmienka je neurčitá a každopádne by spôsobila značnú nerovnováhu medzi objednávateľom zájazdu a cestovnou kanceláriou a preto ju treba považovať za neprijateľnú a tým pádom aj neplatnú.

Čo sa týka zmeny podstatných zmluvných podmienok v zmluve o obstaraní zájazdu, cestovné kancelárie musia vychádzať z toho, čo im umožňuje Občiansky zákonník.

To znamená, že ak aj výhradu zmeny služieb majú formulovanú a bližšie špecifikovanú vo všeobecných zmluvných podmienkach, môžu ju mať formulovanú a špecifikovanú len v rozsahu, v akom im to umožňuje Občiansky zákonník."

Ako je to so zmenou ceny za zájazd?

"Pokiaľ ide o zmenu ceny zájazdu, Občiansky zákonník výslovne umožňuje, aby si cestovná kancelária vyhradila právo na jednostranné zvýšenie ceny zájazdu, ak je súčasne presne určený spôsob výpočtu zvýšenia ceny.

Zvýšiť cenu zájazdu môže cestovná kancelária, len ak dôjde zvýšeniu dopravných nákladov, zvýšeniu letiskových a prístavných poplatkov, alebo k zmene kurzu eura použitého na určenie ceny zájazdu v priemere o viac ako 5 percent. Ale len ak k tomuto zvýšeniu dôjde do 21. dňa pred začatím zájazdu.

Cena sa však v žiadnom prípade nesmie jednostranne zvýšiť v priebehu 20 dní pred začiatkom zájazdu. Cestovná kancelária ale musí objednávateľovi odoslať písomné oznámenie o zvýšení ceny najneskôr 21 dní pred začatím zájazdu, inak cestovnej kancelárii právo na zaplatenie rozdielu v cene zájazdu nevznikne."

A čo ďalšie zmluvné podmienky?

"Občiansky zákonník zmenu týchto podmienok pred začatím zájazdu pripúšťa iba v prípade, ak je cestovná kancelária k takejto zmene nútená (teda nie na základe jej ľubovôle).

Postup by mal byť nasledovný. Cestovná kancelária musí objednávateľovi zmenu zmluvy navrhnúť a objednávateľ má právo sa rozhodnúť, či so zmenou zmluvy súhlasí.

Ak objednávateľ so zmenou podstatných podmienok zmluvy nesúhlasí, má právo od zmluvy odstúpiť bez zaplatenia akýchkoľvek zmluvných pokút a zároveň má právo požadovať, aby mu cestovná kancelária na základe novej zmluvy poskytla iný zájazd najmenej v kvalite, ktorá zodpovedá službám dohodnutým v pôvodnej zmluve, ak cestovná kancelária môže takýto zájazd ponúknuť.

To isté platí aj v prípade, ak cestovná kancelária odstúpi od zmluvy z dôvodu zrušenia zájazdu pred jeho začatím. Ak je zájazd zrušený v kratšej lehote ako 20 dní pred termínom jeho začatia, objednávateľ má dokonca právo požadovať od cestovnej kancelárie primeranú náhradu škody."

Ako je to v prípade, že dovolenkári už na zájazd odcestovali?

"Ak nastane takáto situácia a cestovná kancelária neposkytne služby alebo ich podstatnú časť riadne a včas, alebo zistí, že ich nebude môcť poskytnúť tak, ako boli dohodnuté v zmluve, musí urobiť všetky potrebné opatrenia na to, aby mohol zájazd pokračovať a aby dovolenkári dostali služby v kvalite a v rozsahu dohodnutej v zmluve.

Ak pokračovanie služieb nemožno zabezpečiť inak, ako prostredníctvom služieb nižšej kvality (napríklad môže poskytnúť len ubytovanie v inom hoteli nižšej kvality), má objednávateľ právo na mieste sa rozhodnúť, či takéto služby prijme alebo neprijme.

Ak služby nižšej kvality prijme, pokračuje v zájazde ďalej, avšak samozrejme má právo na vrátenie rozdielu v cene. To sa týka aj zrušenia výletu – ak bol výlet zrušený, má objednávateľ zájazdu právo na vrátenie ceny, ak ho už zaplatil.

Ak služby nižšej kvality neprijme, je cestovná kancelária povinná objednávateľovi zabezpečiť dopravu naspäť vrátane nevyhnutného náhradného ubytovania a stavovania a súčasne má objednávateľ právo na vrátenie kúpnej ceny za neposkytnuté služby. Tým nie sú dotknuté nároky objednávateľa zájazdu na náhradu prípadnej škody."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (11. 8. 2022)
USD 1.025
AUD 1.468
CZK 24.397
JPY 138.160
CAD 1.321
GBP 0.846
HUF 397.650
PLN 4.706
CHF 0.971
SEK 10.377

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Trenčín potrebuje nový impulz!
  2. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  3. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 12 474
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 950
  3. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 642
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 325
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 6 734
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 544
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 747
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 934

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 599
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 21 188
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 514
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 592
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 295
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 4 122
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 814
  8. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová 2 800
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlavný akcionár finančnej skupiny Arca Capital Rastislav Velič.

Finančná skupina prežila dva roky s obrovskými dlhmi. Veritelia z nej chcú dostať viac peňazí.


3 h
Peter Schutz.

Z Arcy zrejme vyvádzali milióny už pred bankrotom.


5 h
Kanadský hokejista Connor Bedard.

Do kanadskej juniorskej zostavy sa pred osemnástkou dostanú len výnimoční.


Nikola Baďová 9 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


44m

Neprehliadnite tiež

Hlavný akcionár finančnej skupiny Arca Capital Rastislav Velič.

Finančná skupina prežila dva roky s obrovskými dlhmi. Veritelia z nej chcú dostať viac peňazí.


3 h
Vyústenie ropovodu Družba v rafinérii Slovnaft.

Dodávky na Slovensko obnovili.


7 h

Letecká spoločnosť z Írska je v zisku, ale letenky bude zdražovať.


9. aug
Aj keď Ukrajinci zožnú úrodu, nemajú ju ako dostať do sveta.

Svetové ceny potravín výrazne vzrástli.


TASR 8 h

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 599
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 21 188
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 514
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 592
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 295
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 4 122
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 814
  8. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová 2 800
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu