BRATISLAVA. Ako sa menia nákupné zvyklosti ľudí, sledujú aj štatistici. Podľa toho, na čo najviac ľudia míňajú, aktualizujú spotrebný kôš.
Kým ešte koncom 90. rokov sme na potraviny dávali v priemere štvrtinu svojich príjmov, teraz dávame menej - asi pätinu.
Sme totiž bohatší ako vtedy a môžeme si dovoliť viac ako predtým míňať aj za služby či luxusnejší tovar. Aj keď za posledných desať rokov sa však podiel potravín v spotrebnom koši až tak nezmenil.
Zemiaky už nie sú najpredávanejšie, predbehli ich paradajkyČítajte
Viac míňame na energie
Podiel výdavkov na potraviny stlačili nadol aj energie. „Ich cena za roky 1999 až 2014 výrazne narástla a domácnosti sa museli prispôsobiť novým cenám. Väčšinou znížili nákupy iných tovarov na úkor energií,“ hovorí analytik Tatra banky Juraj Valachy.
No stúpli výdavky domácností aj za služby, nákupy nábytku či luxusného tovaru. Podiel výdavkov na oblečenie mierne klesol.
„To neznamená, že kupujeme menej šiat, len sa ich ceny až tak nemenia,“ hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.