BRATISLAVA. Hoci je na Slovensku bez práce viac ako 400-tisíc ľudí, aj veľké firmy majú často problém nájsť na niektoré miesta vhodných zamestnancov.
Prvý problém nastane, ak hľadajú človeka na pozíciu, ktorá si vyžaduje špecializáciu. Vtedy klesne počet životopisov, ktoré prídu a firmy si z nich aj ťažšie vyberajú.
Nemusí ísť pritom len o špecializáciu v IT oblasti či medicíne. Chýbajú totiž aj remeslá.
Obchodný reťazec Tesco, ktorý je jedným z najväčších zamestnávateľov u nás, má napríklad problém nájsť pekárov či mäsiarov. A má ho podľa prevádzkovej personálnej manažérky Renáty Vozárovej na celom Slovensku.
„Tieto odbory nie sú také zaujímavé, aby na nich ľudia boli. Ak ich nevieme nájsť, musíme ich zaškoliť,“ hovorí.
Problém nájsť odborne zdatných ľudí majú aj v automobilkách. Bratislavský Volkswagen hľadá podľa Milana Petruša z personálneho oddelenia aktuálne údržbárov a nástrojárov.
Životopisov prišlo dosť, ale záujemcom často chýba odborné vzdelanie aj odborné školenie.
Automobilka Kia má problém nájsť vhodných lakovníkov, nástrojárov, operátorov lisu, mechanikov strojov a zariadení či elektrotechnikov na údržbu strojov. Dôvod vidí v tom, že o odbory, ktoré firmy potrebujú, majú deti a ich rodičia menší záujem, a tak ich končí menej absolventov.
„Problém je aj v dogmatickom vnímaní výrobných podnikov z minulosti, keď každý pracovník chodil po lakte od oleja, robil v špine a v zlých pracovných podmienkach,“ tvrdí Anton Ondrej zo spoločnosti Samsung.
Nové odbory sú neznáme
Automobilky potrebujú odborne pripravených ľudí aj do nových odborov. Aj tie má často problém obsadiť, podľa personalistu Volkswagenu Petruša je to aj preto, že naše školy nové odbory ešte nepokrývajú.