Ďalšia diaľnica od Váhostavu mešká.
Agentúrny text sme o 19:43 nahradili článkom SME.
BRATISLAVA. V decembri tohto roka by mali jazdiť autá po vyše šestnástich nových kilometroch D1 pri Martine.
Nič z toho nebude. Váhostav ako hlavný dodávateľ diaľnice medzi Dubnou skalou a Turanmi žiada o posunutie termínu stavby za 138 miliónov eur. Žiadosť už posudzuje stavebný dozor.
Mešká aj inde
Váhostav
Kde mešká s výstavbou
D1 Dubná Skala – Turany
- Dĺžka: 16,4 km.
- Pôvodný termín dostavby: december 2014.
- Možný nový termín zatiaľ nie je známy.
- I. etapa l Dĺžka: 9 km.
- Pôvodný termín dostavby: júl 2014.
- Nový termín nie je známy, rieši ho stavebný dozor, môže ísť o posun aj o rok.
Váhostav vysvetľuje, že pod požiadavku predĺžiť termín sa podpísalo počasie, najmä májové záplavy. Podobne argumentovala firma Juraja Širokého, keď požiadala aj o predĺženie výstavby deväťkilometrovej časti D1 pri Levoči.
Ide o časť diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom, ktorú firma stavia so spoločnosťou Bögl a Krýsl. Aj žiadosť o posunutie tohto termínu posudzuje stavebný dozor.
V tomto prípade je jasnejšie, o koľko by sa mohla výstavba posunúť. Namiesto toho, aby po nej autá jazdili už tento mesiac, sa tak môže stať možno až o rok.
Váhostav totiž žiada posun o šesť stavebných mesiacov, k čomu treba ešte prirátať najmä tie zimné, počas ktorých sa stavať nedá alebo len obmedzene.
Národná diaľničná spoločnosť pri tejto diaľnici videla za meškaním iné dôvody než počasie. Jej šéf Milan Gajdoš hovoril, že na stavbe pri Levoči chýbali kapacity.
To bude zrejme vidieť štát za meškaním aj v prípade martinskej diaľnice. Váhostav mal totiž problémy s vyplácaním dodávateľov a tí neboli ochotní posielať na ňu ľudí, kým ich nevyplatí.
Bude pokuta?
Národná diaľničná spoločnosť zatiaľ nehovorí o prípadných pokutách, ak by sa ukázalo, že za omeškanie môže dodávateľ diaľnice sám.
Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák sa už dávnejšie vyjadril, že ak by mal Váhostav meškať pre zlú finančnú disciplínu, štát by ho pokutovať mal.
Ako príklad uviedol Inžinierske stavby, ktoré dostali za štvormesačné neoprávnené omeškanie s prácami na časti D1 medzi Jánovcami a Mengusovcami pokutu sedem miliónov eur.
Inžinierske stavby mali problém s tým, že si nechceli prenajímať drahé stavebné kapacity a chceli hlavne vyťažiť vlastné. Tie posielali na inú stavbu a potom nebolo dosť kapacít na stavbu úseku, za ktorý dostali pokutu.
Neoficiálne sa hovorí, že podobný scenár sa mohol udiať aj pri stavbách Váhostavu.
Mešká aj Doprastav, ktorému Národná diaľničná dovolila omeškanie na stavbe D1 Fričovce – Svinia. Štát tu však uznal, že novú cestu pri Levoči zdržalo o 142 dní počasie. Hotová má byť preto odteraz asi o rok.
Doprastav má dnes na Slovensku vo vysokej fáze rozpracovanosti menej diaľnic než Váhostav.