Ak sa nepodarí oživiť zvyk chodiť piť pivo najmä do krčiem a neprídu inovácie úspešné aspoň ako móda radlera, bude pivný trh ďalej padať, myslí si šéf slovenského Heinekenu Odin Franciscus Goedhart.
Ako vidíte budúcnosť piva na Slovensku?
„Posledných 10 – 15 rokov každý rok klesal pivný trh asi o jeden a pol percenta. Veľký úder prišiel v roku 2003, keď sa vláda rozhodla zvýšiť spotrebnú daň z piva. Odvtedy ďalej každoročne klesal trh s pivom asi o percento. Na trhu s alkoholickým pivom sa to ani do budúcna zrejme veľmi nezmení. Je tu však efekt radlera. Ten sa rozpína do rôznych cieľových skupín, špeciálne ženy ho majú rady pre jeho sladkú chuť. Vďaka tomu napokon celý pivný trh v poslednom čase mierne rástol. Ak inovujete, môžete dosiahnuť nárast, ale celkový trend zostáva rovnaký, v mínuse.“
Prečo je to tak?
„Reštaurácie, puby a bary trvalo klesajú v predaji piva. Ľudia majú rovnaký príjem, ale veľmi veľa možností, na čo ho minúť. Kedysi neexistovali napríklad mobily, množstvo vecí, ktoré si môžete kúpiť za tú istú sumu peňazí, rastie. Je viac produktov, ktoré sa bijú o to isté euro. Tiež tu máte šoférov, ktorí alkoholické pivo piť nemôžu a fakt, že pivo sa pije viac doma a nie vonku v podniku či v bare. Pri pohľade na lokálne puby zasa vídavať prevádzky, ktoré nevyzerajú príliš lákavo. Chceme ľudí priviesť naspäť do podnikov, aby si dali pivo radšej spolu v podniku, je to o budovaní skutočnej sociálnej siete. Kedysi boli puby akousi obývačkou, v ktorej sa stretávali rodiny a priatelia. To však pomaly mizne.“
Takže Facebook je váš konkurent?
„V určitom zmysle áno, ľudia často nedajú prednosť možnosti zažiť naozajstnú skúsenosť, napríklad dať si pivo vonku s partiou kamarátov, svet sa stále viac digitalizuje.“
Chápeme, prečo je dôležité budovať skutočné vzťahy naživo a nie digitálne, ale dá si človek viac piva, keď vyjde von do podniku, než keď zostane doma?
„Nemyslím si, že by vypil viac piva. Pre nás je to však skvelý kanál na to, aby ľudia skúšali nové produkty a reálne o nich komunikovali. Navyše hotely, reštaurácie či podniky tvoria vyššiu pridanú hodnotu než obchodné reťazce.“
Vinári a výrobcovia tvrdého alkoholu sú na tom dnes rovnako ako výrobcovia piva, čiže v miernom medziročnom poklese?
„Keď som prišiel pred mnohými rokmi po prvýkrát do Hurbanova, zistili sme, že kvalita piva nebola úplne ideálna. V roku 1995 sme začali okamžite zlepšovať jeho kvalitu. Neskôr sa začala zlepšovať aj kvalita vína.“
Takže vinári začali zlepšovať kvalitu neskôr než výrobcovia piva a preto sú trendy u nich v predaji o čosi pozitívnejšie než pri pive?
„Áno, to si myslím.“
V jednom prieskume sme čítali, že v Európe mladí ľudia idú po práci stále častejšie do pubu než domov. Vy hovoríte, že puby u nás idú dole. Sme teda iní?
„Trend opúšťania pubov a reštaurácií vidím aj v ostatných krajinách. Keď sa pozriete na čísla, kedysi sa pivný trh delil v pomere 50 ku 50 medzi gastronomickými podnikmi a predajom v obchodoch. Dnes je to 60 ku 40 v prospech obchodu.“
Je dnes ťažšie dostať vaše pivo do podniku než v minulosti?
„Majitelia si väčšinou dopredu povedia, aké pivo chcú predávať. Musíte sa tiež pozerať na to, či prevádzka ladí s imidžom danej značky piva, o ktorú má podnikateľ záujem. O prevádzky súperíte aj investíciami, ale napokon je to o rozhodnutí majiteľa prevádzky.“