Ak by prešiel rozpočet na rok 2015, ktorý v piatok navrhlo ministerstvo financií, platy v štátnej správe by nerástli.
Stúpnu výdavky?
V porovnaní s tým, ako sa vyvíja tento rok, majú byť budúci rok výdavky štátu, obcí a ďalších verejných organizácií dokopy vyššie. No keď sa porovná tohtoročný plán s tým na budúci rok, klesnú.
Rezerva predsedu vlády má byť podľa prvého návrhu nulová. Jej naplnenie nedovoľuje dlhová brzda.
Zmeniť plány vlády môžu poslanci v parlamente aj nové pravidlá Eurostatu.
Porastú dane?
Plány
Rozpočet
-
Štátny rozpočet 2014* / 2015 (v mld. eur)
Príjmy: 13,6 / 13,8
Výdavky: 16,0 / 16,7
Deficit (% HDP): –2,4 / –2,9
*očakávaná skutočnosť
-
Verejná správa 2014* / 2015 (v mld. eur)
Príjmy: 26,2 / 26,4
Výdavky: 28,2 / 28,3
Deficit: –2,1 / –1,9
Deficit (% HDP): –2,83 / –2,49
*očakávaná skutočnosť
Zdroj: návrh štátneho rozpočtu
Áno, podnikateľom. Ministerstvo financií pripravilo pre nich zmeny napríklad pri odpisovaní majetku a chce obmedziť aj niektoré daňové výdavky, ktoré znižujú základ na výpočet dane.
Ako to pomôže rozpočtu, ministerstvo zatiaľ nevyčíslilo.
Minister financií Peter Kažimír v rozpočte neráta ani so znížením DPH na 19 percent. Vláde by potom chýbalo asi 200 miliónov eur. DPH tak zostane na úrovni 20 percent.
Z opatrení, ktoré majú pomôcť rozpočtu, sa v návrhu spomínajú ešte registračné pokladnice pre lekárov, hotelierov či napríklad notárov. A tiež zdanenie niektorých príjmov a darov od farmafiriem pre lekárov.
Pôjdu hore platy?
Ministerstvo financií nepočíta s valorizáciou platov štátnych úradníkov a ďalších zamestnancov platených z rozpočtu.
V tomto roku sa väčšine z nich dvihol plat o 16 eur. Podľa návrhu rozpočtu by sa platy nemali valorizovať ani v roku 2016, čo je volebný rok.
No nepočíta sa ani so znižovaním počtu štátnych úradníkov.
Kto dostane viac peňazí?
Viac peňazí ako v tomto roku má dostať ministerstvo obrany, ministerstvo práce, pôdohospodárstva či vnútra.
Menej má ísť na školstvo, dopravu aj na zdravotníctvo. No je to len prvotný návrh rozpočtu, výdavky ministerstiev sa pravdepodobne ešte zmenia.
Zlepší vláda hospodárenie?
Deficit má byť v tomto roku 2,64 percenta a v budúcom roku pod úrovňou 2,5 percenta. Aby vláda naplnila plán v tomto roku, potrebuje zohnať ešte približne 140 miliónov eur.
Peniaze jej chýbajú napríklad preto, lebo nemôže rátať s takou sumou dividend od štátnych firiem, ako si pôvodne v rozpočte naplánovala. Problém je aj s výnosom z predaja emisných kvót. No a niekoľko desiatok miliónov eur tiež musíme vrátiť Bruselu. Sú to korekcie pre chyby pri čerpaní eurofondov.
Už sa nepočíta ani s tým, že obce budú v tomto roku hospodáriť s prebytkom. Je to pre ne volebný rok. Keď ministerstvo zreálnilo ich hospodárenie v tomto roku, dospelo k tomu, že budú hospodáriť s deficitom 42 miliónov eur.
Z predloženého rozpočtu vyplýva, že lepšie oproti plánu majú v podstate hospodáriť iba verejné vysoké školy.
Zvýši sa dlh?
Kažimír verí, že dlh sa má v tomto aj budúcom roku hýbať okolo úrovne 55,4 percenta HDP. Taký bol aj vlani.
Vláda chce tomu pomôcť tak, že zníži hotovostnú rezervu. V tomto roku počíta aj so superdividendou vyše 350 miliónov eur, teda extra peniazmi od SPP a dvoch energetických rozvodných firiem.
Iný pohľad na dlh ukazuje, že má ďalej rásť. Kým vlani stúpol na necelých 40 miliárd eur, v tomto roku sa má zvýšiť na 40,9 miliardy a o rok na 42,7 miliardy eur.
Na jeseň sa Eurostat pozrie na náš dlh podľa nových pravidiel. Ekonómovia už nečakajú, že by nám preto mohol pri novom pohľade dlh stúpnuť. Skôr sa môže stať, že vlaňajší dlh klesne pod 55 percent, lebo nové pravidlá nám zrejme dvihnú naše HDP.
Aké má rozpočet riziká?
Napríklad vychádza z predpokladu, že naša ekonomika si v tomto roku polepší o 2,4 percenta a v budúcom o rovné tri percentá. Je to júnová prognóza ministerstva. Nie je v nej ešte zohľadnený dopad ukrajinského konfliktu a prijatých sankcií.
Ak by sa ekonomike darilo horšie, nenaplnili by sa daňové príjmy a štátu by stúpli aj výdavky napríklad na podporu nezamestnaných. Zatiaľ sa ráta s tým, že dávky v nezamestnanosti klesnú.
Rozpočet ráta s prebytkom hospodárenia obcí, no ukazuje sa, že sa na to nedá vždy spoliehať.