V budúcnosti môže cíder konkurovať vínu. Dnes ho u nás veľmi nepropagujú, a tak o ňom ľudia nevedia.Pivo, čo má menej alkoholu, predajú v obchode aj deťom
BRATISLAVA. Aj keď sa už aj u nás dá kúpiť skvasený jablčný mušt, ktorý sa nazýva cíder, nie je ešte veľmi rozšírený.
V Česku pritom tento nápoj, ktorý má často tri percentá alkoholu, býva však aj nealkoholický, zaznamenal veľký rast predaja.
Podľa portálu lidovky.cz bol v tomto roku dokonca väčší ako pri radleroch, ktoré sú aj u nás obľúbené.
Nie sú veľmi známe
Čo je cíder
nápoj, ktorý sa vyrába riadeným kvasením jablčného muštu,
populárny je najmä v západnej Európe – Veľkej Británií, Írsku, Francúzsku a Španielsku,
môže byť priezračný, ale aj s ľahkým zákalom, jeho farba je od žltej až po tmavooranžovú,
je jemne perlivý, čím môže pripomínať pivo,
môže byť v alkoholickej aj v nealkoholickej verzii,
v alkoholickej obsahuje zväčša tri až päť percent alkoholu.
Reťazce, ktoré u nás cídery ponúkajú, zatiaľ nezaznamenali, že by radlerom konkurovali.
Billa si vysvetľuje väčší predaj radlerov aj tým, že majú oveľa širšiu ponuku.
Z cíderov dnes totiž obchodné reťazce spravidla ponúkajú len tri až šesť druhov.
Cena oboch nápojov je porovnateľná, napríklad v Tescu stojí trojdecový cíder 89 centov, rovnako veľký radler 92 centov. Cena však závisí aj od značky nápoja a jeho objemu.
Kaufland hovorí, že aj keď je predaj cíderov omnoho menší ako radlerov, predaj skvasených jablčných muštov rastie.
Analytik obchodu Ľubomír Drahovský si myslí, že do budúcna by mohol cíder na našom trhu konkurovať vínu.
O tom, či sa konkurentom vína časom stane, rozhodne aj to, akým objemom reklamy výrobcovia či obchodníci predaj cíderu podporia.
Reklamy je málo
Aj slabá reklama na cíder je podľa Drahovského dôvodom nižšieho predaja tohto nápoja.
Firmy u nás totiž veľa neinvestovali do jeho reklamnej a marketingovej podpory.
V Česku jeho predaj rastie výraznejšie, lebo výrobcovia skôr investujú do reklamy na desaťmiliónovom ako na päťmiliónovom trhu.
Keďže cíder v reklame na našom trhu ľudia nevidia, širokej verejnosti nie je známy. Našim spotrebiteľom pritom trvá dlhšie, kým si zvyknú na novinky, dodal Drahovský.