Ak by aj embargo prišlo, môže postihnúť iba modely áut dovezené v zmontovanom stave.
Agentúrny text sme o 19:07 nahradili autorským článkom SME.
BRATISLAVA. Ruská vláda pripravuje ďalšie ekonomické sankcie. Ráta v nich aj so zákazom dovozu výrobkov automobilového, leteckého a lodného priemyslu vrátane áut.
Tvrdí, že ich zavedie až v prípade, ak Západ pristúpi na nové sankcie. Informoval o tom ruský denník Vedomosti, odvolal sa na informácie dvoch vládnych úradníkov.
Podľa nich sa Rusko zatiaľ nové sankcie nerozhodlo zaviesť, všetko závisí od krokov USA a Únie.
Úradníci tvrdia, že vláda pripravila široký zoznam odvetných sankcií, z ktorých sa prezident Vladimir Putin na prelome júla a augusta rozhodol uplatniť iba zákaz dovozu potravín.
Odborníci zdôrazňujú, že strašenie niečím, čo ani nemusí byť pripravené a reálne, patrí k typickým ťahom ruskej propagandy.
Zmontujú ich za hranicou
Zákaz dovozu áut by sa podľa ruského denníka mohol vzťahovať iba na značky, ktoré v Rusku nemajú produkciu alebo montáž.
Veľká časť automobiliek dováža na ruský trh svoje vozidlá v čiastočne demontovanom stave, aby sa vyhli plateniu ruského cla.
Takto do Ruska vyvážajú aj automobilky zo Slovenska – Kia a Volkswagen. Nemecký koncern má dokonca v Košiciach špeciálny závod, kde sa hotové autá čiastočne rozmontujú, aby splnili ruské predpisy. Za hranicami sa potom opäť skompletujú.
Najviac na ruský trh vyváža žilinská Kia, jej modely Ceed a Sportage tam patria k najpredávanejším na trhu. Ročne do krajiny smeruje 20 percent produkcie zo Žiliny, teda približne 65-tisíc áut.
Rusko patrí medzi desať najväčších odbytových krajín v bratislavskom Volkswagene, kde je záujem najmä o luxusné modely VW Touareg, Audi Q7 a Porsche Cayenne. Ročne tam smeruje do 30-tisíc vozidiel z Bratislavy.
Trnavská fabrika PSA sa sústreďuje na stredo- a západoeurópske trhy, na Východ príliš nevyváža. Do Ruska posiela mesačne len niečo cez stovku Peugeotov 208 a Citroenov Picasso.
Celkovo od nás do Ruska ročne putuje najviac stotisíc automobilov.
Do Ruska ide menej áut, ako vravel FicoČítajte
Majú tam vlastné továrne
K prípadnému zákazu dovozu sa hovorcovia automobiliek nechcú vyjadrovať, pokladajú ho za hypotetický.
„Nikto zatiaľ nevie, či to vôbec príde a koho sa to bude týkať, takže sa nedá špecifikovať dosah takých opatrení,“ vysvetľuje hovorca Kia Motors Jozef Bačé. Ukrajinská kríza ich zatiaľ slabším dopytom z Východu nepostihla, výroba beží naplno.
V prípade, že by sa embargo dotklo iba automobiliek, ktoré v Rusku nemajú závody, tie slovenské by sa mu vyhli.
Továrne tam totiž majú Volkswagen, Peugeot aj skupina Hyundai, kde patrí Kia. V Sankt Peterburgu produkuje ročne 200tisíc kusov modelu Hyundai Solaris.
Nahradia ich Ladami
Denník Vedomosti špekuluje aj o tom, že by sa sankcie mali sústrediť iba na dovoz kompletných áut, čím by sa podporila domáca montáž. V Rusku sa takto každý rok finálne zmontuje vyše milióna áut vyrobených v zahraničí.
Dovoz kompletných áut dosiahol v prvom polroku tohto roka 27 percent, teda asi 650-tisíc osobných vozidiel ročne. Zvyšných vyše 700-tisíc sa vyrobí priamo v Rusku.
Výpadok dovozu by teda mohla pokryť najmä produkcia ruskej automobilky Lada, ktorá je lídrom trhu, či závody najväčších automobiliek. Okrem spomínaných ich vybudovali aj Ford, Renault alebo Toyota.
Dopyt po autách však v krajine v posledných mesiacoch opadol, medziročne takmer o dvadsať percent. Tento rok by sa v Rusku malo predať necelých dva a pol milióna osobných áut. Vlani ich bolo ešte takmer 2,8 milióna, o 5,5 percenta menej ako v roku 2012.
[content type="avizo-clanok" img-db="morvay" id="7339700" title="Komentár Petra Morvaya" url-type="sme-article"]Premiér narieka nad nezmyselnosťou sankcií. Nehovorí však, ako inak Putina zastaviť[/content]
Pod týmto článkom nie je možné diskutovať. Vysvetlenie nájdete tu