Jeho majiteľ Leoš Novotný hovorí, že v pláne majú aj Bratislavu, no najprv pôjdu do Varšavy.
Koľkokrát ste cestovali vlakom z Prahy do Košíc?
„Dvakrát.“
To bolo so štátnym dopravcom.
„Áno.“
Teraz budú z Prahy do Košíc jazdiť aj vlaky Leo Expressu. Ako často?
„V prvej fáze, teda od decembra, budeme mať na tejto trase jeden pár vlakov, čiže jeden tam a jeden naspäť. V ďalšom grafikone už zvažujeme, že by sme mohli kapacitu zvýšiť.“
So slovenským štátnym dopravcom ste rokovali o spolupráci na trase Praha - Košice. Znamená to, že ste sa nedohodli?
„Rokovali sme o komerčnej spolupráci, ktorá by bola vzájomne výhodná, železničná spoločnosť Slovensko by namiesto obvyklých strát mohla mať zisk. No to sa nepodarilo, nepoviem konkrétne dôvody. Hoci si myslím, že je to škoda pre zákazníka, urobíme to na vlastné tričko. Budeme prevádzkovať náš koncept, pod našou značkou, s našimi štandardmi.“
Ale prečo ste sa nedokázali dohodnúť?
„Za nás nedošlo ku komerčnej dohode, takže sme sa skrátka nedohodli, niekedy sa to stáva.“
V akej oblasti bol problém? V cene, v službách?
„V nekompatibilite našich dvoch obchodných systémov.“
Keby ste sa dohodli, jazdili by ste do Košíc častejšie?
„Pôvodný plán bol dva páry vlakov. Nechceli sme redukovať prevádzku v Česku. Zostávame v rovnakom rozsahu na trati Praha – Ostrava, pričom s jedným párom vlakov pôjdeme ďalej až do Košíc, zdvojnásobujeme kapacitu na trase Praha – Južná Morava. Za nás je to teraz bezpečné maximum, čo sme schopní prevádzkovať.“
Okrem vlakov Leo Expressu bude z Prahy do Košíc jazdiť aj RegioJet a náš štátny dopravca v spolupráci s českým.
„Konkurencie sa nebojíme. Náš produkt je iný ako konkurencie v dvoch smeroch. Náš vlak bude priamou konkurenciou autobusovému trhu z východného Slovenska do Prahy. Štyria z piatich ľudí idú dnes z rôznych dôvodov autobusom. A my im ideme naproti a hovoríme: Cestujte za porovnateľné peniaze, v oveľa vyššom komforte, za kratší čas a moderným dizajnovým vlakom.“
Prečo idete práve teraz na Slovensko?
„Od začiatku sme hovorili, že vidíme strednú a východnú Európu ako trhy, kde monopolní štátni dopravcovia zneužívajú svoje postavenie, tvrdo nepracujú, nesnažia sa cestujúcim dodávať to, čo je v súčasnosti možné. Nedodávajú wifi, ergonomické sedadlá, dobrý catering. A čo je hlavné, ponúkajú to s neúmerne vysokými nákladmi, lebo sú neefektívni. My v tom vidíme príležitosť nielen v Česku, na Slovensku, ale aj v ďalších krajinách. Je náhoda, že k vám prichádzame v rovnakom roku ako iný súkromný dopravca. Je to naša dlhodobá stratégia.“
Cenová vojna nezávisí od nás
V Česku viedol príchod konkurencie k cenovej vojne. Bude aj na Slovensku?